Nya el- och gasmarknadsutredningen har arbetat med genomförandet av det tredje inre marknadspaketet för el och naturgas. I dag har utredningen lämnat förslag om de ändringar i svensk lagstiftning som krävs för att genomföra EU:s tredje el- och gasmarknadsdirektiv. Det är betydande ändringar som föreslås i både ellagen och i naturgaslagen.
Bland annat kan följande förslag nämnas:
- Konsumentens rätt till avtal med sin el- eller gasleverantör
Bestämmelser om konsumenternas rätt till avtal med sin el- eller naturgasleverantör och vad ett sådant skall innehålla förs in i ellagen respektive naturgaslagen.
- Leverantörsbyte inom tre veckor och slutavräkning inom sex veckor
El- och naturgaslagens reglering av leverantörsbyten ändras så att det blir möjligt att byta leverantör varje dag samt att bytet skall vara genomfört inom tre veckor. I ellagen föreskrivs att slutavräkning ska ha skett inom sex veckor.
- Elkonsumenten ska månadsvis informeras om sin elförbrukning
Det införs i ellagen en skyldighet för företag som bedriver nätverksamhet att tillhandahålla elkonsumenten information om dennes elförbrukning minst en gång i månaden.
- Klagomålshantering och övervakning
Det ska införas regler i ellagen om skyldigheten för el- och naturgasleverantörer och företag som bedriver nätverksamhet att ha en väl fungerande hantering av klagomål från konsumenter. Företagen ska också lämna uppgifter om klagomålshanteringen till nätmyndigheten.
- Certifiering av systemansvariga för överföringssystem
Det ska föras in bestämmelser i el- och naturgaslagen om att de systemansvariga för överföringssystem ska certifieras av nätmyndigheten.
- Kommunikation och varumärkesprofilering
För att öka tydligheten i elnätföretagens kommunikation och varumärkesprofilering ska det i ellagen införas regler om att nätföretagets identitet tydligt ska framgå vid kommunikation riktad mot en eller flera kunder. Regeln föreslås gälla vertikalt integrerade företag med mer än 100 000 anslutna kunder.
- Åtskillnad mellan gasnätverksamhet och biogasproduktion
Naturgaslagen ska kompletteras i syfte att fastställa att ett företag som bedriver överföring av naturgas inte får bedriva produktion och/eller handel med naturgas eller annan typ av gas som är teknisk möjlig och säker att föra in i naturgassystemet.
- Hantering av systemansvaret på naturgasmarknaden och översyn av den svenska marknadsmodellen för naturgas
Utredningen föreslår också att systemansvaret på naturgasmarknaden utreds mer ingående för att identifiera de regelförändringar som krävs för att möjliggöra en hantering av systemansvaret i enlighet med gasmarknadsdirektivets TSO-lösning. I utredningen bör även ingå förutsättningarna för att harmonisera den svenska marknadsmodellen för naturgas med gällande praxis i övriga Europa.