Biobranschen redo att göra transporter fossilfria

Lena Bruce, vice vd för Svebio och talesperson för nätverket BioDriv. Foto: Anders Hakker
Lena Bruce, vice vd för Svebio och talesperson för nätverket BioDriv. Foto: Anders Hakker

Ett fossiloberoende transportsystem är ingen utopi. Men för att Sverige ska nå dit krävs ett tydligt och långsiktigt politiskt ledarskap. Det menar branschorganisationen Svebio.

FFF-utredningen, som nu presenteras, visar att det finns fungerande lösningar. Nu menar Svebio att det är upp till politiker att fatta de nödvändiga besluten, för att ge förutsättningar för de investeringar som behövs.

– När Alliansregeringen för några år sedan formulerade målet om en fossiloberoende fordonsflotta var det ett djärvt mål. Den utredning som nu läggs fram visar att regeringens mål kan nås och hur det kan nås. Vi i biodrivmedelsbranschen har arbetat för att skynda på omställningen till ett hållbart transportsystem men har saknat de långsiktiga politiska besluten. Utredningens förslag med en tydligare styrning på klimatnytta och konkreta utsläppsmål med kontrollstationer, är därför välkomna, säger Lena Bruce, vice vd för Svebio och talesperson för nätverket BioDriv, som består av svenska biodrivmedelsintressenter.

Redan 2012 uppnådde Sverige EU-målet för 2020, vilket innebar 10 procent förnybart i transportsektorn. Svebio menar att landet nu är redo för nästa steg och att målet för år 2020 därför måste höjas och tydligare utsläppsreduktionsmål måste sättas för 2030.

Svebo anser att Sverige är redo att realisera målet om en fossilfri transportsektor bara de politiska besluten kommer på plats.

– Vi stödjer utredningens syn att hållbara biodrivmedel som har högst klimatnytta bör premieras. Utredningens ambition om att utforma delmål och styra mot minskade klimatutsläpp är positiv. Vi står bakom utredningens förslag på reduktionskvoter för utsläpp istället för volymkvoter för biodrivmedel. Detta ger en ambitiös och kostnadseffektiv kvotplikt för biodrivmedel, säger Lena Bruce. 

Svebio välkomnar utredningens förslag om stöd för biodrivmedel som framställs med nya tekniker från exempelvis skogsråvara och avfall. Den premiemodell som föreslås av utredningen ses som ett alternativ för hur ett stöd skulle kunna utformas. Svebio menar att den svenska skogen har potential att förse landet med klimateffektiva biodrivmedel och produktionen kan bli ett viktigt komplement till skogsnäringens befintliga produktion. 

– Utmaningen som utredningen presenterar kan verka svindlande, men den visar också på fantastiska möjligheter för svensk miljöteknik och för nya svenska jobb. Svensk skogsindustri och svensk fordonsindustri kan spela en ledande roll i den globala utvecklingen av hållbara biodrivmedel och fossilfria fordon, säger Gustav Melin, vd för Svebio.