LNG håller sjöfarten flytande

Det nya kryssningsfartyget MS Viking Grace drivs med flytande naturgas och tankas via bunkerfartyget Seagas. Foto: AGA
Det nya kryssningsfartyget MS Viking Grace drivs med flytande naturgas och tankas via bunkerfartyget Seagas. Foto: AGA
Henrik Klintenberg har gedigen erfarenhet av sjöfarten och användningen av LNG som ett miljömässigt bra alternativ till dagens fartygsbränslen. Foto: AGA
Henrik Klintenberg har gedigen erfarenhet av sjöfarten och användningen av LNG som ett miljömässigt bra alternativ till dagens fartygsbränslen. Foto: AGA

När MS Viking Grace gjorde sin jungfrufärd var det ett viktigt steg när det gäller bränsleförsörjning för fartyg. Inte bara för att fartyget drivs med flytande naturgas (LNG) utan för att hon får sitt bränsle från det första bunkerfartyget för flytande naturgas. Just LNG framstår som det bästa alternativet för framtidens sjöfart i och med de nya regler som träder i kraft den 1 januari 2015.

- Sjöfarten är en liten del som har mycket att vinna på att använda flytande naturgas. När de nya reglerna träder i kraft den 1 januari 2015 kommer det att vara skärpta krav främst när det gäller svavel. Men även om sjöfarten vinner mycket på LNG finns det väldigt mycket större användningsområden, säger Henrik Klintenberg, projektutvecklare på Svenskt MarinTekniskt Forum.

Kostsam konvertering

Flytande naturgas är precis som det låter, naturgas som har kylts ner till cirka -160 grader och då blir lättare att transportera i sin flytande form. I dagsläget finns det en terminal för flytande naturgas i Sverige, i Nynäshamn, men det finns planer på ytterligare två terminaler i Sverige.

- En terminal kommer att ligga i Göteborg och det planeras för en terminal i Lysekil, främst för leveranser till Preem Raff. Tillgången och tillgängligheten är givetvis viktiga faktorer för sjöfarten men eftersom det krävs nya bränslen för att kunna klara de nya kraven är LNG ett mycket bra laternativ, säger Henrik.

Beprövad teknik

Han berättar att det i dagsläget handlar om ett fyrtiotal fartyg som är bygga för drift med LNG och att en konvertering i regel är för kostsam. Det kortsiktiga alternativet för att klara de skärpta kraven i Östersjön, Nordsjön och i Engelska kanalen är att byta till marinanpassad diesel, som är ett dyrare drivmedel. Men det är ändå bättre än det vanligaste alternativet idag:

- De flesta fartyg använder tjockolja. Och det alternativ som finns för dem som inte vill använda marinanpassad diesel är att fortsätta med tjockolja men komplettera med ett reningsskydd. Men för dem som tänker sig att investera i nya fartyg är motorer som drivs med LNG ett mycket bra alternativ. Leverantörer av motorer har alternativ framme så det handlar inte om att investera i oprövad teknik, säger Henrik Klintenberg.

Miljövän

Och även om flytande naturgas fortfarande är ett fossilt bränsle, har det stora fördelar framför oljan. Och när det handlar om biogas, finns det helt enkelt inte tillräckligt mycket.

- Enbart sjöfarten kommer att behöva så stora mängder att det inte räcker till. Och när det sedan kommer till de energikrävande industrinäringarna krävs det ännu mycket större mängder. I första hand är flytande naturgas en fråga för industrin men som miljömässigt alternativ till dagens drivmedel för sjöfarten fungerar det alldeles utmärkt.

 

FAKTA

Flytande naturgas (LNG) är ett nytt bränslealternativ för sjöfarten som möter de nya miljökrav som branschen står inför. Flytande naturgas (LNG) reducerar utsläppen avsevärt:

Svaveloxid       100 %

Partiklar            100 %

Kväveoxid          90 %

Koldioxid          20-25 %

LNG som marint bränsle ger lägst utsläpp av klimatgaser av de bränslen som finns idag. När infrastrukturen för LNG är utbyggd kan den så småningom ersättas med flytande biogas (LBG).