Vädersäkring hjälpte Jämtkrafts kunder

Foto: Jämtkraft
Foto: Jämtkraft

Tack vare vädersäkring beräknas cirka 16 000 av Jämtkrafts kunder sluppit strömavbrott efter stormen Hildes framfart.

– Relativit sett har få av Jämtkrafts kunder drabbats av strömavbrott under den senaste stormen. Men trots det är förstås varje oplanerat avbrott ett för mycket, säger Pär-Erik Petrusson vid Jämtkraft Elnät.

Som mest var 4000 av Jämtkrafts kunder utan ström under natten mot söndagen. Men den siffran sjönk snabbt och efter bara ett par timmar var antalet nere på 1200. På morgonen fortsatte arbetet med att åtgärda alla avbrott och till söndagkväll var 30 kunder strömlösa.

Vädersäkring innebär att luftledningar byts ut och grävs ner under jord eller isoleras för att bättre klara av belastning från stormfällor som lutar mot ledningar. Mellan åren 2006-2011 arbetade Jämtkraft med att vädersäkra elnätet. I dag är 64 procent, eller 500 mil, nedgrävd kabel under jord och en stor del, 80 mil, av luftledningarna har isolerats.

Uppskattningen att 16 000 fler skulle ha drabbats av strömavbrott efter stormen Hilde bygger på kartläggning av hur stormen drog fram och hur ledningarna såg ut i det området före vädersäkringen.

– Vi kan konstatera att vädersäkringen har haft avsedd effekt, precis som efter stormen Dagmar har antalet drabbade kunder begränsats, säger Anders Ericsson, vd för Jämtkraft.

Totalt investerade Jämtkraft 1,5 miljarder kronor i vädersäkringen.