Få kunder har hittills utnyttjat möjligheten till timmätning. Det visar en utvärdering av de fem första månaderna med reformen som Energimarknadsinspektionen gjort. Resultaten bör samtidigt tolkas med försiktighet eftersom det handlar om analys av en kort period direkt efter införandet av en helt ny reform.
Sedan den 1 oktober 2012 har alla elkunder med säkring upp till 63 ampere möjlighet att få sin elförbrukning mätt varje timme. Syftet är att aktiva kunder ska kunna teckna avtal som förutsätter timmätning, utan att behöva stå för de merkostnader som kan uppstå.
Ei har regeringens uppdrag att kontinuerligt utvärdera reformen. En första delrapport har nu överlämnats till regeringen. Den bygger i huvudsak på en enkätundersökning till elhandlare och elnätsföretag. Utifrån resultatet av enkäten kan Ei konstatera att i slutet av februari 2013 hade omkring 6 300 kunder ett rörligt timavtal. Det motsvarar 4 procent av alla kunder med rörligt avtal.
Knappt hälften av elhandlarna erbjuder rörliga timavtal, och bland de elhandlare som gör det är det endast tio som anger pris på sina webbplatser. I de flesta fall måste kunden kontakta kundtjänst för att få prisuppgifter och teckna avtal. Det låga intresset bland kunderna kan bero på att det fortfarande är svårt att hitta information om de nya avtalen.
Att få kunder uppmärksammat möjligheten till timmätning kan också bero på att rörliga timavtal inte listas på vare sig Elpriskollen eller de kommersiella prisjämförelsesajterna.
Det låga intresset kan även ha ett samband med att få företag erbjuder utrustning och kringtjänster som underlättar anpassningen till rörliga timavtal. Utan bra utrustning är det svårare för kunden att styra sin förbrukning.
En slutrapport överlämnas till regeringen i mars 2014.