Energimarknadsinspektionen anser att det inte behövs gemensamma regler för anvisning av elhandlare på en nordisk slutkundsmarknad. Däremot anser Ei att det är viktigt att elnätsföretagen inte gynnar någon särskild elhandlare eller energitjänsteleverantör när de kommunicerar med elkunder.
Ei:s förslag ska ge en tydligare rollfördelning mellan elmarknadens aktörer och även ge bättre förutsättningar för konkurrens på lika villkor mellan olika typer av elhandlare.
Eftersom en slutkundsmarknad ska följa en elhandlarcentrisk marknadsmodell, supplier centric model, kommer kunden alltid att behöva vända sig till sin elhandlare när det gäller inflyttning, utflyttning eller byte av elhandlare. Det innebär att elnätsföretag per automatik får mindre kontakt med elkunden på en nordisk slutkundsmarknad. Om kunden ändå kontaktar elnätsföretaget så ska företaget utan att gynna någon enskild elhandlare, informera kunden om att kunden behöver vända sig till en elhandlare med sin fråga. Detta gäller inte frågor som handlar om den fysiska anslutningen till elnätet.
Tillsammans med tillsynsmyndigheterna i norden anser Ei att det framtida regelverket tydligt ska ange att elnätsföretag ska agera neutralt, det vill säga inte gynna någon enskild elhandlare i sina kundkontakter och aldrig hänvisa kunden till någon särskild elhandlare eller energitjänsteleverantör.
Ei anser också att när det gäller mer allmänna frågor om elmarknaden så ska nätföretaget på ett neutralt sätt informera kunden om möjligheten att få rådgivning från Energimarknadsbyrån.