Som första elbolag öppnar Bixia fysiska butiker för att erbjuda sina produkter och tjänster. Snart öppnas butik nummer två i köpcentrumet Samarkand i Växjö.
– Vi är först ut att ta elförsäljningen in i detaljhandeln. Det är knappt tre månader sedan vi öppnade vår första butik i Linköping och i februari öppnar vi nu butik nummer två, som är en del av en riksomfattande etablering, säger Joakim Borén, privatmarknadschef på Bixia.
Initiativet kan ses som ett paradigmskifte i branschen. Eter två års förberedelser och planering etablerar elbolaget Bixia två butiker inom loppet av några månader. Flera butiker är på gång.
– Vi vill finnas där våra kunder finns och träffa dem på riktigt. Sedan länge har vi haft som strategi att vara nära våra kunder med våra många lokala kontor, säger Joakim Borén.
Många företag i tjänstesektorn såsom försäkringsbolag, banker och elbolag har idag organiserat sina kundkontakter till kundtjänster och internet.
– Vi väljer att gå mot strömmen. Vi vet att många upplever elmarknaden med dess priser och avtalsmodeller som komplicerad. Dessutom är det flera som drar sig för att ringa kundtjänster som kan ha telefonköer. Då kan det vara lättare att komma in i en butik där man kan få svar på sina frågor direkt, säger Joakim Borén.