Eon avvaktar med storskaligt biogasprojekt

Foto: Eon
Foto: Eon

Eon avvaktar ett definitivt beslut när det gäller biogasprojektet Bio2G med lokalisering i Malmö eller Landskrona. Anledningen är att det finns en stor osäkerhet kring finaniseringen. Bolaget pekar även på att regeringen fortfarande inte definierat en strategi för omställningen av transportsektorn i Sverige.

Eon har sedan 2010 undersökt möjligheterna att bygga en anläggning för produktion av andra generationens biogas. Anläggningen planeras för upp till 1,6 TWh producerad energi, och lokaliseringen står fortfarande mellan Malmö och Landskrona.

- På Eon har vi en stark övertygelse om biogasens potential när det gäller omställningen av Sveriges transportsektor från fossila till förnybara drivmedel. Det visar också våra regionala satsningar på småskalig biogasproduktion och distribution till tankställen, säger Anders Olsson, vice koncernchef på Eon Sverige. 

- Dessa regionala satsningar som vi driver tillsammans med kommuner och företag kommer vi att fortsätta. Däremot förskjuter vi tidplanen på det skånska Bio2G-projektet eftersom vi i nuläget inte ser att alla förutsättningar för en storskalig biogassatsning är på plats, säger Anders Olsson.

Regeringen har än så länge avsatt 280 miljoner kronor fram till 2016 på att öka produktionen, förbättra distributionen och öka användningen av biogas. Enligt Eon täcker detta endast småskaliga satsningar.

- Vi har länge efterlyst en nationell kraftsamling för att komma över tröskeln till de volymer som behövs för att marknaden ska satsa utvecklingspengar och investeringar i stora biogasanläggningar. Att i nuläget satsa miljardbelopp innebär en oacceptabelt stor affärsrisk för oss som privat företag, säger Anders Olsson.

- Regeringen har svarat med att tillsätta en utredning om fossiloberoende fordonsflotta. Jag har den största respekt för att frågan behöver utredas. Men det innebär samtidigt att ytterligare ett år går förlorat innan vi vet vilken strategi regeringen kommer att välja för att klara målet på en fossiloberoende fordonsflotta till 2030, säger Anders Olsson.

EU-kommissionen uttryckte nyligen sitt stöd för utveckling av andra och tredje generationens biodrivmedel, bland annat restprodukter från skogsindustrin och halm. I Bio2G-projektet är tanken att använda teknik med förgasning av just restprodukter från skogen som det finns gott om i Sverige.

- Genom förgasning av restprodukter från skogen har Sverige potential att producera upp till 60 TWh biogas per år. Det ska ställas i relation till de 40 TWh energi som den bensindrivna fordonstrafiken förbrukade under 2011, säger Anders Olsson.

EU-kommissionen har ett utvecklingsprogram med finansiellt stöd för europeiska energiprojekt. Programmet heter NER300, och här har Eon via Energimyndigheten lämnat in en ansökan för Bio2G.

- Vi avvaktar med investeringsbeslut vad det gäller Bio2G, men vi fullföljer vår ansökan till NER300-programmet med förhoppningen om att få till stånd en nationell kraftsamling kring biogas som ett av framtidens drivmedel.