Inom kort kommer komponenter till fusionsexperimentet ITER att börja anlända till byggplatsen i Frankrike. Dessa transporter kommer att följa ett noggrant planerat schema, anpassat efter tidsplanen för konstruktionen av tokamakreaktorn.
De största komponenterna kommer att transporteras med båt från Europa, Indien, Japan, Kina, Korea, Ryssland och USA, för att sedan köras nattetid de sista 104 kilometrarna längs den planerade färdvägen för ITER med hjälp av fjärrstyrda fordon.
Det är nu klart att hela detta omfattande transport- och logistikprojekt, från upphämtning i medlemsländerna till avlastning vid ITER och allt däremellan, kommer att skötas av det Europeiska företaget Daher.
– Transporten av komponenter till ITER från så många olika ställen på jorden och enligt ett tidsschema är en logistisk utmaning av stora proportioner. En integrerad logistisk tjänsteleverantör kommer att vara fullt kvalificerad att ta sig an dessa utmaningar och garantera optimerad koordination för ITER-organisationen och de lokala organisationerna i medlemsländerna, sade ITER:s generaldirektör Osamu Motojima då kontraktet med Daher skrevs under.