Senare års utveckling med allt fler nöjda privatkunder på elsidan fortsätter – även om det är små steg uppåt. Det visar årets mätning av Svenskt Kvalitetsindex, där 14 000 kunder har tillfrågats under oktober och november i år.
Kjell Jansson, Svensk Energis vd, gläds åt den fortsatta uppgången.
– Vi konstaterar att kunderna upplever att service- och produktkvaliteten har förbättrats. Men vi ligger fortfarande alltför lågt. Därför fortsätter det tålmodiga arbetet att förbättra och förenkla för elkunderna i sitt umgänge med våra medlemsföretag.
Kjell Jansson påminner om den turbulens som präglat elmarknaden under de gångna två vintrarna. Kunderna har kämpat med höga prisnivåer.
– Med tanke på detta är det extra roligt att uppgången fortsätter. Det krävs ytterligare rejäla kliv uppåt innan branschen kan vara nöjd. Vägen dit går bara via fortsatt envetet hårt arbete. Årets mätning visar att andelen klagomål är låg – även jämfört med andra branscher. Det ser jag också som ett glädjande tecken, säger Kjell Jansson.
Svenskt Kvalitetsindex mäter på ett antal olika parametrar. Detta kokas sedan ned till ett index för kundnöjdheten. Det kan variera från noll till 100. Bland privata elhandelskunder ligger nu snittet för branschen på 65,5.