Nu rullar 32 biogasbussar i Jönköping. Efterfrågan på gas är därmed större än någonsin. Flera driftstörningar har inneburit extra utmaningar och nu görs satsningar för att minska känsligheten och bygga bort flaskhalsar i produktionen.
Bussarna kan bara drivas på gas och måste tankas varje natt. Ett antal stora investeringar, såsom utökat antal tankplatser och ökad lagringskapacitet, skedde redan inför starten för att säkerställa tillgången på gas. För att täcka gasbehovet kompletteras Jönköping Energis egen biogasproduktion med inköpt biogas och naturgas.
Under sommaren har Jönköpings Energi fått flera utmaningar på grund av driftproblem. Vid gaslagret på Rosenlund uppstod en läcka på en gasledning, som nu håller på att åtgärdas. Dessutom har själva rötprocessen, där den förbehandlade slurryn omvandlas till biogas, blivit störd. Processen är mycket känslig och efter en ”överjäsning” är aktiviteten nu istället mycket låg. Därför kan mindre mängder matavfall än vanligt behandlas.
Det tillfälliga överskottet av matavfall skickas i första hand till andra anläggningar som producerar biogas, men kan också, när mottagare saknas, gå till förbränning i kraftvärmeverket.
– Detta är en högst tillfällig åtgärd, säger Lennart Jonsson, tillförordnad biogaschef på Jönköping Energi Biogas AB. Vi är mycket nöjda med kvaliteten på det avfall som sorteras ut i Jönköping, och så fort processen blir stabil kan vi själva åter behandla allt avfall vi får in.
Jönköpings Energi räknar med att råka ut för driftstörningar även i framtiden, men i takt med investeringar beräknas konsekvenserna bli mindre allvarliga. Den nya rötkammare som nu byggs vid Simsholmens avloppsreningsverk, en investering på drygt 20 miljoner kronor, blir ett värdefullt tillskott som både ökar kapaciteten och minskar känsligheten.