Efter krav på åtgärder har de fyra största nätföretagen nu förbättrat sin mätvärdeshantering. Det konstaterar Energimarknadsinspektionen efter en uppföljande tillsyn som genomförts under våren 2011.
Från den 1 juli 2009 är samtliga elnätsföretag skyldiga att en gång i månaden läsa av alla elmätare hos landets hushållskunder. Syftet med reformen var bland annat att ge kunderna bättre kontroll över sin förbrukning.
EI inledde hösten 2009 tillsyn för att kontrollera att de fem största nätföretagen uppfyller de nya kraven. Vid tillsynen konstaterades brister som EI krävde att företagen skulle åtgärda.
Energimarknadsinspektionen har nu genomfört en uppföljande tillsyn mot Fortum Distribution AB, Göteborg Energi Nät AB, Eon Elnät Sverige AB och Vattenfall Eldistribution AB.
Uppföljningen visar att nätföretagen förbättrat sin mätvärdeshantering. Det har bland annat skett genom att företagen uppdaterat mjukvara hos fjärravlästa elmätare, använt sig av handräckning från Kronofogdemyndigheten för att få tillträde till mätare som ännu inte är utbytta samt att man informerat fritidshusägare om hur de ska stänga av elen på rätt sätt så att elmätaren fortfarande kan rapportera mätvärden.
Mätvärdesrapporteringen är grunden för att elhandel, planering av den nationella elbalansen och faktureringen till slutkunder sker på ett affärsmässigt sätt. En korrekt mätvärdesrapportering är en förutsättning för att elmarknaden ska fungera väl.
Eftersom mätvärdesrapporteringen är viktig för en fungerande elmarknad planerar EI att även kontrollera elnätföretagens mätvärdesrapportering för år 2011. Tillsynen kommer att inledas under hösten.