Energimyndigheten avsätter 200 miljoner kronor i en fyraårig satsning på elfordon och deras infrastruktur för att undersöka hur man bäst kan stödja den fortsatta introduktionen av alla typer av fordon som kan laddas från det fasta elnätet.
Regeringen gav våren 2009 Energimyndigheten i uppdrag att utreda marknaden för elfordon och laddhybrider vilket i maj samma år resulterade i en rapport om laddhybrider och elfordon. Rapporten rekommenderade en större demonstrationssatsning för att stimulera introduktionen av elfordon på den svenska marknaden. Som resultat av detta gav riksdagen i budgeten för 2011 Energimyndigheten i uppdrag att utforma ett fyraårigt elfordonsprogram.
– Elfordon i olika former börjar nu gradvis komma ut på den globala marknaden via ett antal starka och målmedvetna aktörer vilket ger skäl att analysera och förbereda sig inom området, säger Magnus Henke, handläggare vid Energimyndigheten.
I dag är batteridrift på stark frammarsch inom flera områden vad gäller fordon men på grund av att förutsättningarna för denna typ av fordon skiljer sig från vad vi är vana vid, bland annat den begränsade aktionsradien, så menar Energimyndigheten att det finns ett behov av att på nytt lära sig hur de kan passa in i det totala transportsystemet.
Flera utlysningar med varierande fokus kommer att genomföras och Energimyndighetens förhoppning är att på ett aktivt sätt följa utvecklingen inom detta nationellt och globalt snabbt växande område. Hela paletten av laddbara fordon från elcyklar till laddhybrider kan därför komma att uppmärksammas inom programmet som nu är inne i sin första utlysningsfas.