KTH-forskare har gjort batterier för elbilar bättre

Henrik Lundgren, forskare på Skolan för kemivetenskap vid KTH. Foto: KTH
Henrik Lundgren, forskare på Skolan för kemivetenskap vid KTH. Foto: KTH

Henrik Lundgren vid KTH har tillsammans med Scania tagit fram ett nytt kylkoncept för litiumjonbatterier i elbilar. Temperaturen påverkar batteriets säkerhet, livslängd och prestanda.

– Temperaturen påverkar masstransporten, det vill säga jonernas färd genom batteriets elektrolyt. Ju lägre temperaturen är, desto längre tid tar masstransporten. Vid högre temperatur går processen snabbare, men även sidoreaktionerna, vilket leder till snabbare åldring och större risk för fel, förklarar Henrik Lundgren, forskare på Skolan för kemivetenskap vid KTH, i ett pressmeddelande.

En ny modell har tagits fram som forskare kan genomföra tester på, snabbare än tidigare.

– Det är viktigt att ha en välfungerande process för att testa och utvärdera nya batterisystem. Henriks arbete är ett steg framåt i vårt arbete med termisk modellering. Det har gett oss förtroende för att använda den här typen av termisk modell i test av stora battericeller, säger Pontus Svens, utvecklingsingenjör inom energilager på Scania, i ett pressmeddelande.