Global koncern i 50 länder

Ångblåsning på Kraftringens nya bioeldade kraftvärmeverk i Örtofta utanför Lund, ett av Amec Foster Wheeler Energi AB:s större pannprojekt på senare år. Foto: Petter Duvander, Kraftringen
Ångblåsning på Kraftringens nya bioeldade kraftvärmeverk i Örtofta utanför Lund, ett av Amec Foster Wheeler Energi AB:s större pannprojekt på senare år. Foto: Petter Duvander, Kraftringen
Claes Moqvist, vd för Amec Foster Wheeler Energi. Foto: Amec Foster Wheeler
Claes Moqvist, vd för Amec Foster Wheeler Energi. Foto: Amec Foster Wheeler

I november gick den koncern ni tidigare varit en del av, Foster Wheeler, samman med brittiska AMEC och bildade nya Amec Foster Wheeler. Två stora internationella företag har blivit en global koncern med 40 000 medarbetare och närvaro i mer än 50 länder.

Vilka är de viktigaste anledningarna till samgåendet?
– Amec och Foster Wheeler kompletterar varandra mycket väl, och nu kan vi erbjuda en bredare portfölj av produkter och tjänster inom alla våra fyra marknadsområden: energi, olja/gas, gruvnäring och miljö/infrastruktur. Samgåendet ökar vår närvaro i fler länder och förbättrar vår möjlighet att vara en ”one-stop-shop” för våra kunder.

 Hur påverkar det er verksamhet i Sverige?
– Vi kommer liksom tidigare att ansvara för den skandinaviska marknaden vad gäller pannservice och försäljning av nya ångpannor. Vi blir kvar i Norrköping, där kontor och serviceverkstad finns, med samma organisation och kontaktpersoner. Vi ser goda möjligheter att växa, främst inom områdena energi och miljö/infrastruktur, till exempel genom fler produkter inom ramen för förnyelsebart bränsle.

Vad innebär samgåendet för era kunder?
– Möjligheterna ökar att använda vår erfarenhet och kompetens globalt. Vi kommer att bli ännu bättre på att optimera produktkoncepten för att hitta de lösningar som kunden önskar. Oavsett var kunden finns kan vi utveckla koncepten med de bästa resurserna tillgängliga, i samarbete mellan de olika globala enheterna.

Vilka fördelar ser du själv som ledare för din organisation?
– Internt har samgåendet redan tillfört mycket positiv energi med en helt ny bas att utgå ifrån, i form av bland annat nytt varumärke, ny vision, ny värdegrund och en uppdaterad strategi. Den interna kommunikationen har också blivit snabbare, vilket är viktigt inom ett stort bolag.

Vad ser du fram emot under året?
– Att kommunicera vårt nya varumärke och att möta våra kunder för att diskutera nya möjligheter.