Skatter ska användas för att göra det mer fördelaktigt att tanka biodrivmedel i stället för fossila drivmedel. Det anser 90 procent av riksdagskandidaterna på valbar plats, som har svarat på en enkät från etanolföretaget Sekab.
– Det är positivt att en överväldigande majoritet av riksdagskandidaterna stöder att biodrivmedel ska ha lägre skattesatser än fossila drivmedel. Om regeringens mål om en fossiloberoende fordonsflotta 2030 ska kunna nås måste användningen av biodrivmedel fortsätta att uppmuntras, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på Sekab.
Över 70 procent av riksdagspartiernas kandidater på valbar plats har deltagit i Sekabs enkät. Av de 369 riksdagskandidater som svarat anser nio av tio att skattesatserna ska göra det mer fördelaktigt att tanka biodrivmedel i stället för fossila drivmedel. 6 procent av kandidaterna håller inte med, medan 4 procent är tveksamma eller inte vill svara. Stödet för att premiera biodrivmedel är starkast bland Miljöpartiets kandidater, som samtliga har svarat ”ja, absolut” på frågan.
Sekabs enkätfråga ställdes innan regeringen stoppade förslaget om kvotplikt och ändrad beskattning på drivmedel, sedan EU-kommissionen sagt nej till att genomföra detta i kombination med den nuvarande koldioxidskatten. I regeringens utredning ”Fossilfrihet på väg” fanns ett förslag om skatteändringar för att kvotpliktssystemet inte skulle riskera att leda till att höginblandade och rena biodrivmedel konkurreras ut.
Sekab har också ställt frågan om skatter på drivmedel till allmänheten i en Sifo-undersökning. Nästan två tredjedelar av svenskarna, 65 procent, stöder att skatten ska göra det mer fördelaktigt att tanka biodrivmedel. 24 procent svarar nej på frågan och 11 procent anger att de inte vet eller är tveksamma.
– Även bland allmänheten finns det ett starkt stöd för att vi via skatter ska fortsätta att premiera biodrivmedel framför fossila drivmedel. Fungerande transporter är helt nödvändiga, men inte minst den tunga trafikens miljöpåverkan måste minska, säger Lena Nordgren.