Mälarenergi Elnät har givit Sweco i uppdrag att skapa en ny analysmodell för energieffektivisering. Analysmodellen ska ge nya möjligheter att skapa tariffer för energieffektivisering och optimering av elnäten.
Tanken är att genom att läsa av kundernas timvärden, istället för månadvärden som är vanligast idag, så skapas bland annat möjligheter att ge incitament till kunder att skapa ett jämnare energiuttag över dygnet.
– Vår analys ger en ökad kunskap om energianvändningen och skapar förutsättningar för dialog för att ge en rättvis kostnadsfördelning mellan kunderna. Målsättningen är att kunna skapa tariffer som hjälper kunderna att energieffektivisera och i ett nästa steg optimera driften av elnätet, säger Magnus Lindén, projektledare på Sweco.
Att jobba med timvärden ställer helt nya krav på IT-verktyg. Swecos energikonsulter har använt sig av Big Data-analytics för att kunna hantera den stora mängden data den här typen av analyser kräver.
– Att nu ha ett verktyg som ger oss möjlighet att jobba med att analysera nya tarifflösningar, till exempel effekttariffer, ger oss bra förutsättningar att förbereda oss för de effektförändringar vi kan se kommer när det gäller exempelvis större andel småskalig produktion som solcellsanvändande och elbilsladdning, säger Jonas Persson, avdelningschef för Marknad & Mättjänster på Mälarenergi Elnät AB.