Wärtsiläs nya megamotor klar för hybridkraftverk i Kazakstan

Den första av de sex motorerna är nu provkörd i Wärtsiläs teknologicenter i Vasa, Finland.
Den första av de sex motorerna är nu provkörd i Wärtsiläs teknologicenter i Vasa, Finland.

Motortillverkaren Wärtsilä har nyligen presenterat sin senaste kraftproduktionsmotor, benämnd Wärtsilä 46TS. Den nya modellen är konstruerad för att generera över 20 000 kilowatt elektricitet och används i framtidens energianläggningar där tillförlitlig reservkapacitet krävs vid svaga vindar och mörka nätter.

Trots att förbränningsmotorer gradvis försvinner från personbilar, får de nu en ny roll i elproduktionen. Den nya motorn väger 290 ton utan generator och upptar 112 kvadratmeter golvyta, vilket motsvarar ytan av ett mindre bostadshus. Motorn är 19 meter lång och sex meter hög.

Modellbeteckningen 46TS avslöjar två viktiga egenskaper: siffran 46 står för cylinderns diameter i centimeter, medan TS står för Two Stage – alltså att luft matas in i motorn i två steg genom ett avancerat turbosystem.

Ahtopaine, alltså laddtrycket, uppgår till 7,5 bar – ett tryck som är avsevärt högre än det som återfinns i personbilsturbomotorer. Motorn är konfigurerad som en V16 men kan utökas till V18, vilket höjer den elektriska uteffekten till hela 23 400 kilowatt.

– Detta är en tändstiftsmotor, säger Vesa Riihimäki, direktör med ansvar för motortillverkningen hos Wärtsilä.

Första leveransen går till Kazakstans hybridkraftverk

Motorn är en av sex som Wärtsilä bygger för leverans till Kazakstan under 2025. Landet, som tidigare dominerats av fossila energikällor som olja, gas och kol, håller nu på att ställa om till förnybar energi. Den nya anläggningen blir Kazakstans första hybridkraftverk där sol- och vindkraft kombineras med en motorbaserad reservkraftlösning. På så vis garanteras elproduktion även vid låg vindstyrka och under dygnets mörka timmar.

Det är bolaget Kazakhstan Caspian Offshore Industries (KCOI) som står som kund för den första leveransen. Hybridanläggningen får en total installerad effekt på 120 megawatt, där motorerna från Wärtsilä utgör kärnan i det termiska systemet.

Motorn använder samma grundläggande teknik som en bensinmotor i en bil – det vill säga en blandning av gas och luft antänds av en gnista från ett tändstift. Detta skiljer den från Wärtsiläs traditionella fartygsdieslar, även om grundprincipen i övrigt påminner om koncernens övriga produkter för marin och industriell användning.

Provkörd och redo för leverans

 Efter genomförd test demonteras motorn för att förberedas för transport till Kazakstan. Nästa motor i serien kommer därefter att monteras och provköras innan även den skickas vidare.

Projektet är ett exempel på hur stora gaskraftmotorer kan användas i framtidens energisystem som en flexibel resurs i kombination med väderberoende elproduktion.

Källa: Wärtsilä Oyj