Ny anläggning för ellagring i Tyskland

Test Center Electric Mobility vid Aachens Universitet delar projektplatsen med Institutet för kraftelektronik och elektriska driftsystem (ISEA) som driver ett testfält för batterilagringssystem där battericeller kan mätas och analyseras. Foto: Aachens Universitet
Test Center Electric Mobility vid Aachens Universitet delar projektplatsen med Institutet för kraftelektronik och elektriska driftsystem (ISEA) som driver ett testfält för batterilagringssystem där battericeller kan mätas och analyseras. Foto: Aachens Universitet

Tyska regeringen investerar cirka 50 miljoner euro i en stor ellagringsanläggning, som kommer att byggas i närheten av Aachens universitet. Projektet går under namnet "Modular Multi-Megawatt Multi-Teknik Medium- Voltage batterilager, förkortat M5BAT.

Batterilagret M5BAT är speciellt på grund av dess modularitet som gör det möjligt att kombinera flera olika slags batteriteknologier.

Dessa kan kopplas ihop för att bilda mer komplexa objekt. Detta battericache använder högpresterande litium-jon-batterier för korta nedladdningar, batterier med högre temperaturer för medelstora laddningar och bly-syre-batterier för laddningar med kortare och medellång varaktighet.

Den fem megawatt stora anläggningen för ellagring kommer i början bland annat att inriktas på integrering av förnybar energi i tyska kraftsystemet.

 – Ökningen av förnybar energi i Tyskland gör storskaliga smarta nät och teknologi för energilagring allt viktigare, säger Leonard Birnham, medlem i Eons verkställande organ för teknikfrågor.

Byggandet av denna stora anläggning börjar snart och beräknas vara redo för drift under 2015.  M5BAT är ett samarbetsprojekt mellan flera tyska företag och Aachens universitet.