Bränslecellsteknik - en framtida marknad för 25 miljarder dollar

Elbilsförsäljning i världen. Enligt Energy & Capitals chefredaktör Keith Kohl finns det anledning att snegla åt Kinas siffror. Diagram: Bloomberg New Energy Finance -BNEF.

Amerikanska tidskriften Energy & Capitals chefredaktör, Keith Kohl, är en av de få finansreportrar som har besökt kanadensiska delstaten Albertas oljesandfyndigheter. Kohl arbetar också som investeringschef hos Angel Publishing Energy Investor. Hans forskning har hjälpt tusentals investerare att dra nytta av senaste tidens energiboom.

- Under det senaste året har vi även kommenterat den dolda boomen som äger rum bland fordon med rena utsläpp, skriver Kohl och hänvisar till bränsleceller.

Enligt Kohl är den globala bränslecellmarknaden förtjänt av fortsatt debatt på grund av dess tillväxt.

- Som det ser ut just nu förväntas bränslecellmarknaden växa vid CAGR på ca 21 procent mellan nu och 2025, tror Keith Kohl.

Det handlar om ett värde på mer 25 miljarder dollar under de närmaste sju åren.

- Var ligger den verkliga vinsten hos vätebränsleceller?, frågar Kohl retoriskt.

- Mina pengar är i alla fall i Kina, och dina bör också vara där, svarar Kohl.

Analytikern hänvisar till bränslecellavkastning. I år säljs var tredje globalt såld bil i Kina.

Kohl anser inte att detta är överraskande. För honom var det klart att Kina skulle dominera Elbils-marknaden (EV) 2018. Drygt en miljon elfordon förväntas bli sålda i Kina i år.

- Jag vet att det fortfarande kan tyckas som en droppe i havet. Men det är det inte, skriver Keith Kohl.

Han anser att den tillväxt vi har sett under de senaste fem åren ”har varit inget annat än extraordinärt.”

Kohl refererar också till Bloombergs rapport New Energy Finance (BNEF) om Electric Vehicle-försäljning, som förväntas stiga till 30 miljoner enheter före 2030.

- Och det datumet är mycket närmare än man kanske tror, betonar Keith Kohl.

- Naturligtvis vet Bloomberg lika bra som andra analytiker att Kina kommer att leda denna övergång, påpekar Kohl.

Kina kommer, enligt BNEF, att stå för cirka hälften av den globala elbilsförsäljningen år 2025 och nästan 40 procent av den globala försäljningen senast 2030.

- Just nu representerar EV: n lite mindre än 10 procent av Kinas bilförsäljning.

- Det kommer att förändras dramatiskt tack vare den kinesiska regeringens starka inhemska politik, tror Keith Kohl och tillägger att fria investeringar i elbilsbranschen ”blir de bästa man någonsin har gjort.”

- Men det finns något som marknaden till stor del har ignorerat tills nu. EV-revolutionen drivs av mer än litiumjonbatterier, betonar chefredaktören.

Marknaden inkluderar, säger Kohl, även bränslecellsfordon. Uppfinningen startade långsamt men just nu ökar den kontinuerligt med alltmer större dragkraft.

- Det finns en orsak för att Shandong Heavy Industries tog kontroll över Zhongtong Bus Corp. Företaget är inställt på att leverera 2 000 vätgasdrivna bussar till hela Shandongprovinsen. Med andra ord finns det marknad för dessa bränslecellsfordon, understryker analytiker Keith Kohl.

Han anser att det är denna typ av chans som de smarta pengarna bör satsas på. Kohl skriver att ”den sista platsen där en investerare borde vara just nu ligger utanför denna boom.”

- Våra analytiker har rest runt överallt i världen, med intention att hitta de bästa och mest lönsamma investeringarna på den globala energimarknaden. Allt man behöver göra för att vara med i vårt energi- och kapitalinvesteringsgemenskap är att registrera registrerar sig för tidskriften Energy & Capital dagliga nyhetsbrevet, säger Keith Kohl.

Källa: Energy & Capital