”Inför reduktionsplikt av växthusgasutsläpp”

Foto: Hans Berggren
Foto: Hans Berggren

Sverige är med och leder omställningen mot en fossilfri fordonsflotta. Bland annat genom den svenska innovation som är det första Svanenmärkta drivmedlet i världen. 

- Men vi behöver fler långsiktiga politiska spelregler för att kunna ta ytterligare utvecklingssteg, säger Petter Holland, vd för Preem, som tagit fram drivmedlet.

Onsdagen den 9 november arrangerade Hagainitiativet, Företagarna och Miljöpartiet ett frukostmöte i Sveriges Riksdag under temat ”Hur kan klimatpolitiken bli lönsam för företagen?”. Preems vd och koncernchef, Petter Holland, deltog.

– Det som behövs är styrmedel som styr mot nyttan - minskade utsläpp av växthusgaser. Får vi det kan vi investera och styra vår utveckling rätt ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Petter Holland.

Preem vill införa en ambitiös reduktionsplikt av växthusgasutsläpp för bensin och diesel. Plikten kombineras med en sanktionsavgift, som är väl tilltagen, så att plikten uppfylls. 

– Detta skapar ett marknadsincitament till ett pris på växthusgasutsläpp och ökar värdet för biodrivmedel med högst klimatnytta. Lägg höginblandade och rena biodrivmedel utanför reduktionsplikten, säger Petter Holland.