Flygplan som lyfter från Helsingfors-Vanda flygplats ska i framtiden kunna förses med biobränsle i mindre mängder. Det är målet med en ny biobränslehubb som planeras till flygplatsen.
När ett flygplan flyger med biobränsle i tanken minskar dess klimatpåverkan avsevärt. Och flygbranschen har som mål att minska de faktiska utsläppen av fossil koldioxid rejält fram till år 2050. De ska då vara bara hälften så stora som år 2005.
Men passagerarna vill oftast inte betala mer för att resa miljövänligare. Finnair säger att bolaget räknar med statligt stöd, därför har valt att inte använda biobränsle för tillfället.
Av de nordiska flygbolagen är det bara SAS som flyger med biobränsle, och endast med små mängder i en del av de plan som tankas i Oslo.
Att använda även mindre mängder biobränsle kan ändå anses vara principiellt viktigt med tanke på att minska på koldioxidutsläppen i framtiden.
På Finnair anser man också att det skulle vara viktigt att börja använda biobränsle, och man planerar därför en särskild biobränslehubb till Helsingfors-Vanda flygplats, i samarbete med staten, flygplatsoperatören Finavia och oljebolaget Neste.
Den nya hubben kommer troligen att använda en billigare form av biobränsle, nämligen biodiesel, som väntas bli godkänd inom flygtrafiken ännu i år. För Finnairs del kan biobränsletankningen inledas redan i början av år 2018.
Mer detaljer om biobränslehubben offentliggörs om ett par veckor när en statlig arbetsgrupp kommer med sin rapport om hur marknaden för alternativa bränslen kunde utvecklas