Ei ser över leveranssäkerhet och spänningskvalitet

Foto: sxc.hu
Foto: sxc.hu

Elnätsföretagen har en skyldighet att hålla en god leveranskvalitet i sina elnät. Nu har Energimarknadsinspektionen påbörjat ett tillsynsarbete för att se att elnätsföretagen lever upp till ellagens krav.

I tillsynen ska Ei titta på leveranssäkerheten och på spänningskvaliteten i elnäten. I tillsynen av leveranssäkerhet tittar Ei bland annat på hur långa och hur många elavbrott företagen har haft i sina elnät. I tillsynen av spänningskvalitet handlar det om vilka rutiner företagen har för att hantera klagomål och åtgärda problem kopplade till spänningen.

I ellagen finns krav om att avbrott normalt inte får vara längre än 24 timmar och reglerna i Ei:s föreskrifter anger att fler än elva avbrott för en och samma kund under ett kalenderår kan betraktas som dålig leveranskvalitet. Trots det drabbades cirka 6 000 kunder av avbrott som var längre än 24 timmar och cirka 11 000 kunder hade fler än 11 avbrott under 2014.

– Avbrotten kostar samhället ungefär en miljard om året. Därtill kommer alla andra olägenheter som det innebär för kunden att vara utan el, säger Thomas Westergaard, analytiker på Ei. 

Varje år rapporterar elnätsföretagen in uppgifter om elavbrott till Ei, det vill säga hur många och hur långa avbrott de haft under året. Nu kommer Ei att titta närmare på de uppgifter som företagen rapporterat in för år 2014.

– Vi granskar nu alla uppgifter som kommit in och om vi ser avvikelser eller får andra indikatorer på att företagen kan ha brutit mot reglerna så kommer vi att göra ytterligare tillsyn på just dessa företag. Vilken typ av tillsynsinsats det blir, beror på hur stora bristerna är. Det kan även bli aktuellt med tillsynsbesök, säger Thomas Westergaard.

Förutom leveranssäkerhet kommer Ei att granska att elnätsföretagen levererar rätt spänning till sina kunder. Drygt tio företag kommer att väljas ut för tillsynen av spänningskvalitet. Ei begär inte regelbundet in uppgifter om spänningskvalitet. Istället kommer företagen att få svara på ett antal frågor om ämnet.  

– De utvalda elnätsföretagen kommer att få skicka in en lista över de klagomål som företaget fått in om just spänningskvalitet. De kommer också att få svara på frågor om vilka rutiner de har för att hantera klagomål som är relaterade till spänningskvalitet och hur de säkerställer att de uppfyller de krav som finns i Ei:s föreskrifter, säger Lena Jaakonantti, analytiker på Ei.

Det samlade resultatet från tillsynen kommer att redovisas i en rapport i början av nästa år. Beslut om förelägganden kommer dock att tas kontinuerligt under året om Ei hittar brister vid tillsynen.

– Genom tillsynen hoppas vi också kunna identifiera områden där det kan finnas behov av att utveckla regelverket eller se om det finns områden där vi behöver förtydliga informationen till elnätsföretag och kunder, säger Lena Jaakonantti.