Sverige och Norge i elfordonssamarbete

Foto: Solelia Greentech
Foto: Solelia Greentech

Antalet elbilar ökar snabbt i Europa och då behövs fler laddplatser och mer elkraft. Som en följd ökar både behovet av el och belastningen på elnätet. En bra lösning på detta är smarta elnät i kombination med lokalt producerad solel. Batterierna i elbilarna kan både lagra solel och avlasta elnätet. Ett konsortium med deltagare i Sverige och Norge genomför nu det gemensamma EU-projektet ”Solar Charge 2020” för att demonstrera detta i stor skala.

I projektet kommer laddning av elbilar länkas samman med produktion av solenergi. Ett sådant system för solladdning kommer uppföras i full skala i Uppsala och i Tromsö, Norge. Målet är att demonstrera och utvärdera olika strategier för storskaliga lösningar där laddning av elbilar matchas med lokal produktion av solel. Förutom ökad produktion av förnybar energi minskar belastningen på elnätet. En gemensam kravspecifikation kommer att tas fram som gör det enklare för kommuner och företag att köpa utrustning och teknik för dessa laddningssystem. Specifikationen ska valideras för användning i flertalet europeiska länder. 

Projektet har initierats av Solelia Greentech och genomförs i ett projektkonsortium med Norska och Svenska aktörer, som Uppsala Kommun, Uppsala parkeringsaktiebolag (Sverige) och Troms Fylkekommune (Norge). Uppsala Universitet och UiT Norges Arktiske Universitet kommer anställa ett antal nya forskare för ingående systemanalyser av hur solel produceras och konsumeras i systemen och hur resultaten och tekniken kan skalas upp för framtiden. 

– Det här projektet visar att ny högkvalitativ solel som tillförs kraftsystemet kan användas där den gör som mest nytta, säger Per Wickman, vd på Solelia Greentech.