I mars i år lanserades TGS, Turbine and Generator Solutions, som är Fortums avdelning för underhåll och reparationer av turbiner och generatorer. Verksamheten startade i liten skala på 90-talet med ett tiotal anställda och nu är man uppe i hundra personer i verkstaden i Nådendal utanför Åbo.
Underhåll i rätt tid minskar kostnaderna för reservdelar och reparationer. Det har Fortum tagit fasta på genom att erbjuda sina kunder ett nyckelfärdigt koncept.
– Vårt mål inom ångturbiner är att ta ett helhetsansvar för underhållet. Det inkluderar turbiner och generatorer med kringutrustning samt enhetens styr- och skyddssystem, berättar Timo Vuorinen som från och med i mars i år ansvarar för Fortum TGS, Turbine and Generator Solutions i Sverige, Danmark och Norge.
Utvecklingen har gått snabbt sedan början av 90-talet då Timo Vuorinen första gången kom i kontakt med turbinanläggningar.
– Det har hänt mycket sedan dess och utvecklingen är att alla anläggningar måste vara mer flexibla idag. Det ställer också högre krav på pålitligheten. Innan var det oftare stopp i anläggningarna och det betydde merarbete för personalen. Den största förändringen sedan 90-talet är att nu kan alla sköta sina anläggningar själva.
Timo Vuorinen berättar att de är väldigt stolta över sin verkstad i Nådendal, utanför Åbo som varit verksam redan på 70-talet. Verkstaden är väl tilltagen i storlek med en yta på 1000 kvadratmeter och är specialdesignad för turbin- och generatorreparationer. Andra fördelar är en krankapacitet där delar upp till 50 ton kan lyftas, en bänk för servotest, turbinaxelsinstallationer och moderna mätutrustningar med kapacitet för 3D-teknik.
– Vi har gått från 10 anställda till att idag vara ett hundratal personer som arbetar inom turbinverksamheten på Fortum, berättar Timo Vuorinen som har lång erfarenhet från turbinbranschen.
Han startade redan 1994 som ansvarig för ångturbin- och generatorinstallationer samt ansvarig för de årliga revisionerna inom Fortum. Efter 20 år som Head of Turbine och Generator Solutions har Timo Vuorinens verksamhetsområde varit affärsutveckling i Mellaneuropa och Nordafrika.
De största fördelarna för kunden med regelbundna revisioner är lägre underhållskostnader, högsta möjliga livstid för komponenter, längre tid mellan revisioner och kortare revisionstid. Syftet med regelbundenheten är att garantera en drift utan avbrott för kommande period.
Men arbetet börjar redan i planeringsskedet, innan revisionen.
– Vi granskar rapporter från tidigare arbeten och utvärderar de senaste driftperioderna. Baserat på de förberedande undersökningarna kan vi rekommendera den bästa tidpunkten för service, förbereda reservdelar och reparationer. Nyckelfärdigt underhåll garanterar en bra prestanda och tillgängligheten förstärks.
Fortum är lite av pionjärer när det handlar om instrument som gör det möjligt att få inblick i utrymmen som är mer svåråtkomliga, så kallade endoskopiinspektioner.
– Systematiska endoskopiinspektioner garanterar att de rätta åtgärderna tillämpas i storrevisioner.
Ett led i en ökad kundsamverkan är att kunden kan följa hela processen online – från att turbinen kommer in i verkstan till det färdiga resultatet.
Inför framtiden ser Timo Vuorinen att man måste satsa ännu mer på flexibilitet och att kunderna är nöjda. Genom att göra mätningar på kundens krav och förväntningar får man fram kundnöjdheten.
Hållbara lösningar är en central del av TGS strategi och man vill vara föregångare inom hållbar utveckling. Med tanke på hållbarhetsfrågor har man kommit till insikt om att en turbinanläggning som inte är helt ny kan ha många år kvar i drift.
– Tidigare så skrotade man ofta gamla anläggningar trots att de inte nått sin tekniska livslängd.
Säkerheten genomsyrar allt man gör på Fortum TGS och gör avtryck i beslut, agerande och arbetet i vardagen.
Elektriska- och mekaniska skyddssystem är verktyg man jobbar med för att se till att anläggningarna och personalen tas om hand på bästa möjliga sätt. Ett ständigt arbete pågår med säkerhetsfrågor, utbildning för personalen och en utveckling av olika metoder för ökad säkerhet.
– Målet för oss är att nå en ökad tillförlitlighet, ökad produktivitet och få en bättre kontroll över kundens tillgångar och ett företags riskhantering, säger Timo Vuorinen.
Fakta: Fortum TGS historia
Föregångare är det statligt ägda bolaget Imatran Voima (IVO grundat 1932).
1985 – Den första licensierade turbinmontören till Olkiluoto ångturbiner.
1986 - Den första installationen av GE 6B gasturbin i Finland.
1994 – Den första revisionen för ångturbiner i Sverige: i Norrköping, Västerås, Uppsala, Göteborg och Sundsvall.
1998 - Fortum grundades 1998 genom sammanslagningen av Imatran Voima och det finska oljebolaget Neste Oy. Helt nya marknader för tjänster för turbinunderhåll: Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Tjeckien, Polen, Kina, Oman, Malaysia och i Indonesien.
2010 – Revisioner av ångturbiner i Uruguay i Sydamerika.
2012 – Underhållstjänster av turbiner startar i Estland, Lettland och Litauen.
2013 – Började en helt ny period med ny workshop i Nådendal i Finland.
2016 - I mars 2016 får man en ny avdelning för turbinanläggningar: TGS, Turbine and Generator Solutions.
Fakta: Fortum TGS
En Expert-avdelning inom Fortum
Turbin- och generatorverkstad: I Nådendal utanför Åbo, Finland.
Antal anställda: Ett hundratal anställda.
Tjänster: Mångårig expertkunskap inom underhållstjänster och revisioner gällande generatorer, ång- och gasturbiner, modernisering av skydd- och kontrollsystem av turbiner och generatorer.
Marknad: Sverige, Finland, Danmark, Norge och Europa. Utvalda projekt på en global marknad.
För mer information kontakta:
Timo Vuorinen
E-mail: timo.i.vuorinen@fortum.com
Mobil: +358 50 45 42598