Finska forskare öppnar nya möjligheter för litiumjonbatterier

Nanopartiklar av dopat litiumtitanat skulle till exempel kunna användas i litiumjonbatterier i elbilar. Illustration: University of Eastern Finland
Nanopartiklar av dopat litiumtitanat skulle till exempel kunna användas i litiumjonbatterier i elbilar. Illustration: University of Eastern Finland

Litiumjonbatterier är tack vare sin höga energidensitet en snabbt växande energilagringsmetod, särskilt när det gäller personlig elektronik och elbilar. De material som för närvarande används i litiumjonbatterier är emellertid dyra och många av dem är svåra att hantera och göra sig av med. Dessutom har de batterier som använder dessa material relativt kort livslängd.

Nya material utvecklas för nästa generations litiumjonbatterier och ett lovande materialpar för batteriernas anod och katod är litiumtitanat och litiumjärnfosfat. Råmaterialen till komponenterna är lätta att få tag på och de är säkra att använda och lätta att göra sig av med eller återvinna. Batterier som tillverkas med hjälp av dessa material har även betydligt längre livslängd än dagens batterier.

Problemet med dessa material är att de har dålig elektrisk ledningsförmåga, men en studie utförd av forskare vid University of Eastern Finland öppnar nya möjligheter.

- Problemet med den elektriska ledningsförmågan kan lösas genom att framställa kristallina material i nanostorlek med stor ytarea eller genom att modifiera materialsammansättningen  med hjälp av dopämnen med god ledningsförmåga. Vi har lyckats göra både och med litiumtitanat i en enkel gasfasprocess i ett steg som utvecklats här i University of Eastern Finlands Fine Particle and Aerosol Technology Laboratory, säger Tomi Karhunen.