En stor andel av världens planerade användning av grön vätgas i tung industri kommer att gå till produktion av ammoniak. Det visar en ny rapport från Mission Possible Partnership (MPP) och Industrial Transition Accelerator. Enligt rapporten kommer över 70 procent av den gröna vätgasen i MPP:s uppföljning av rena industriprojekt att användas för just detta ändamål.
Uppgiften i den ursprungliga rapporten löd först att ammoniak stod för över 70 procent av all planerad användning av grön vätgas, men detta har nu korrigerats. Det korrekta är att siffran avser den andel som gäller inom de specifikt spårade industriprojekten – inte global produktion.
Totalt har 372 projekt för ren ammoniakproduktion offentliggjorts globalt under året. Av dessa använder två tredjedelar grön vätgas som produceras med hjälp av förnybar el genom elektrolys. Den återstående tredjedelen planerar att använda blå vätgas, det vill säga vätgas framställd från naturgas med koldioxidavskiljning och lagring.
– Kapaciteten i den planerade produktionen överstiger dagens globala kapacitet för grå ammoniak, står det i rapporten Clean industry: transformational trends, som även behandlar omställningen inom kemikalier, flyg, aluminium, cement och stål.
Om alla dessa planerade projekt förverkligas, skulle de kunna producera cirka 274 miljoner ton ren ammoniak per år, varav 77 procent skulle vara grön och 23 procent blå.
Få projekt har nått investeringsbeslut
Trots de ambitiösa planerna har mindre än fem procent – cirka 16 miljoner ton per år – av kapaciteten för ren ammoniak globalt nått ett slutgiltigt investeringsbeslut. Färre än tio procent av projekten har säkrat köpeavtal.
– De flesta nya projekt är koncentrerade till Kina, USA och Mellanöstern, och kinesiska projekt för grön ammoniak förväntas inleda produktionen redan 2025 eller 2026, står det i rapporten.
Produktionen förskjuts i allt högre grad till så kallade solbältesländer inom tillväxt- och utvecklingsekonomier, som nu står för hälften av världens planerade kapacitet. Indien, Egypten, Chile och Brasilien står ensamma för en fjärdedel av den globala pipelinen.
Samtidigt står USA och länder i Nordafrika och Mellanöstern för 80 procent av de planerade blå ammoniakprojekten. Detta tack vare tillgång till billig naturgas och geografisk närhet till koldioxidlagringsmöjligheter.
– Starka politiska drivkrafter är USA:s IRA-reform och dess 45Q-avdrag, som subventionerar koldioxidinfångning, samt EU:s förnybarhetsdirektiv RED III, som kräver att 42 procent av vätgasen kommer från förnybara källor, förklarar rapporten.
EU:s gränsjusteringsmekanism CBAM, som träder i full kraft 2026, tros ytterligare öka efterfrågan på ammoniak med låga utsläpp genom att belägga importer med högre koldioxidutsläpp med avgifter.
Efterfrågan växer – men metanol dominerar sjöfarten
Europa och Kina pekas ut som framtida centrum för efterfrågan på ren ammoniak, med främsta användningsområden inom gödningsmedel och industriella processer. Men när det gäller sjöfarten är det inte ammoniak som leder utvecklingen.
– Medan ammoniak har långsiktig potential som nollutsläppsbränsle, är det metanol som är den dominerande alternativa drivmedlet i sjöfarten under 2030-talet, enligt rapporten. Tekniken är mer mogen, motorer finns tillgängliga på marknaden och omställningen är enklare då många fartyg byggs för att kunna köras på både metanol och fossila bränslen.
För närvarande finns cirka 340 beställda fartyg som kan drivas med metanol, jämfört med endast 30 fartyg som kan köras på ammoniak. Enligt rapporten är tekniken för ammoniakdrift fortfarande under utveckling, och kräver mer avancerad hantering, särskilt med tanke på säkerhet, bunkring och infrastruktur.
Trots detta bedöms ammoniak stå för en större efterfrågan än metanol i det korta perspektivet. År 2030 väntas efterfrågan på ammoniak inom sjöfarten uppgå till 20 miljoner ton per år, jämfört med 10 miljoner ton för metanol.
Mission Possible Partnership består av fyra kärnorganisationer: Energy Transitions Commission, RMI (tidigare Rocky Mountain Institute), We Mean Business Coalition samt Världsekonomiskt forum. Industrial Transition Accelerator är en global samverkansplattform med ett sekretariat hos MPP och leds bland annat av COP28-ordföranden Sultan Al Jaber, Bloomberg-grundaren Michael Bloomberg och FN:s klimatchef Simon Stiell.
Källa: Mission Possible Partnership / Industrial Transition Accelerator