Av Adrian Park, vice president – Pre-Sales EMIA, Hexagon Asset Lifecycle Intelligence
Risken finns att hälften av Europas raffinaderier kommer att stängas inom de närmaste tio åren. Den slutsatsen dras i en färsk rapport från analytikerfirman Wood Mackenzie. De förutspår att 101 av världens 410 raffinaderier kan komma att stängas inom tio år och att Europa är mest utsatt, med 80 anläggningar i riskzonen, bland annat Preemraf och ST1 i Göteborg.
Resultatet kan bli tiotusentals förlorade arbetstillfällen och att Europas energisäkerhet och industripolitik allvarligt undergrävs. Investeringar i digitalisering, prestanda och hållbarhet är den enda hållbara vägen framåt.
Pressad bransch
Europas raffinaderier står inför ett välbekant dilemma: de har högre skatter, energipriser, arbetskraftskostnader och regulatoriska bördor än många anläggningar i Mellanöstern, Afrika och Asien.
Konkurrensen från dessa regioner har dessutom intensifierats de senaste åren. Flera stora raffinaderier har tagits i drift i takt med att länder försökt stärka sin energisäkerhet och förbättra handelsbalansen. Ett exempel är Nigerias Dangote-raffinaderi, med en kapacitet på 650 000 fat per dag, som nu konkurrerar med europeiska raffinaderier på den afrikanska marknaden.
Jämfört med Europas åldrande anläggningar erbjuder dessa nya anläggningar tydliga fördelar: de kan bearbeta billigare råvaror, som tung eller förorenad olja, och omvandla den till stora volymer premiumprodukter som flygbränsle.
Miljöprestanda som en konkurrensfaktor
Men framtiden för europeisk raffinering är inte förutbestämd. Wood Mackenzie identifierar flera åtgärder för att bevara konkurrenskraften.
Hållbarhet är en: miljöprestanda blir allt mer en finansiell fråga, där koldioxidprissättning förväntas utgöra en växande andel av driftskostnaderna.
Stanlow, ett av Storbritanniens största raffinaderier, håller på att omvandlas till ett nav för lågkoldioxidbränslen och vätgasproduktion, samtidigt som raffineringen fortsätter. Målet är att bli världens mest koldioxideffektiva processraffinaderi. Cirkularitet är en annan väg med direkta samhällsfördelarfördelar. Vid Crossbridge Energys anläggning i Fredericia, Danmark, förser raffinaderiet över en tredjedel av landets behov av flytande bränslen och återvinner överskottsvärme till fjärrvärme för 115 000 invånare.
Papperslösa organisationer
Crossbridge Energy är också ett exempel på en annan viktig trend: att optimera driften för ökad effektivitet och säkerhet genom digitalisering. Detta placerar dem i nivå med ledande aktörer som Saudi Aramco Shell Refinery Company (SASREF), som övergår till papperslös drift och ersätter kalkylblad och e-post med integrerade digitala system.
Syftet med sådana initiativ är att uppnå full insyn i verksamheten. En digital tvilling, dvs en virtuell modell av anläggningen, erbjuder ett enda gränssnitt och realtidsinformation om anläggningens tillstånd. Integrerade verktyg för förändringshantering hjälper till att spåra överlappande förfrågningar och förbättra personalens samordning.
Underhållets strategiska betydelse
Dessa digitaliseringsinsatser kan leda till betydande förbättringar inom säkerhet och prestanda. De kan också öka intäkterna genom att hjälpa raffinaderier att snabbare anpassa sig till förändrade marknadsförhållanden, med hjälp av metoder som värdekedjeoptimering (VCO).
Vinster i tillförlitlighet kan också få stora ekonomiska konsekvenser. Problem som korrosion och läckor leder redan idag till incidenter och oplanerade driftstopp. Raffinaderier som investerar i avancerade program som samlar in och analyserar högkvalitativa data om anläggningarnas hälsa och förbättrar underhållet med prediktiva funktioner, kommer att vara långt bättre positionerade ekonomiskt på lång sikt. Enligt McKinsey förlorar ett genomsnittligt medelstort raffinaderi mellan 20 och 50 miljoner dollar årligen på grund av bristfälliga rutiner för tillförlitlighet. Strategier som Asset Performance Management, som avgör rätt underhållsnivå baserat på risk, prioritet och möjligheter, förväntas få ökad betydelse.
Dessa investeringar kan verka skrämmande för anläggningar som redan står under ekonomisk press och som förlorar exportmarknader. Men om förutsägelserna slår in, handlar det om överlevnad.
Lärdomar från Grangemouth
Det finns de som ifrågasätter om Europas raffinaderier, vars antal minskat i årtionden, ens är värda att rädda. På 1970-talet hade Storbritannien 18 raffinaderier – tre gånger fler än idag.
Men nedläggningen av Grangemouth i Skottland ger en annan bild. För att hantera de 400 förlorade jobben föreslog den brittiska och skotska regeringen olika projekt inom återvinning, biodrivmedel och vätgas, men de har svårt att bära de potentiella investeringarna på 12,9 miljarder pund.
Raffinaderier ligger ofta i regioner med få ekonomiska alternativ. Om 80 riskerar att stängas under de kommande åren, kan de offentliga investeringar som krävs bli mycket omfattande och resultatet osäkert.