ZeroAvia bygger fabrik för vätgasflyg vid Glasgows flygplats

Illustration av ZeroAvias planerade tillverkningsanläggning för bränslecelldrivna flygplansmotorer nära Glasgows flygplats. Bild: ZeroAvia
Illustration av ZeroAvias planerade tillverkningsanläggning för bränslecelldrivna flygplansmotorer nära Glasgows flygplats. Bild: ZeroAvia

Vätgasteknikföretaget ZeroAvia planerar att öppna en ny tillverkningsanläggning nära Glasgows flygplats. Där ska företaget bygga bränslecellsbaserade drivlinor för flygplan – en teknik som kan möjliggöra framtida utsläppsfria flygningar.

Enligt bolaget har nära tre tusen beställningar redan lagts, från både flygbolag och tillverkare, vilket motsvarar potentiella framtida intäkter på över tio miljarder dollar.

– Flygindustrin står inför sitt största teknikskifte sedan jetmotorernas genomslag, sade företagets grundare och vd Val Miftakhov i ett uttalande – Den nya generationen framdrivning innebär renare flygningar, förbättrad ekonomi och nya möjligheter.

Statligt stöd för utveckling och etablering

ZeroAvia har mottagit ett ekonomiskt stöd på nio miljoner brittiska pund från det statliga utvecklingsorganet Scottish Enterprise för etableringen i Skottland. Företaget har sedan 2019 även fått sammanlagt arton och en halv miljon pund i forsknings- och utvecklingsstöd från den brittiska staten.

Ytterligare kapital har kommit från Skottlands nationella investeringsbank, som bidragit med tjugo miljoner pund i en nyemission i bolaget. Samtidigt har den brittiska statens investeringsfond National Wealth Fund gått in med trettiotvå miljoner pund i samma finansieringsrunda.

– Skottland har flera fördelar för den här typen av satsning, konstaterade Val Miftakhov – Här finns en stark flygteknisk kompetens, ett växande vätgaskluster och en tydlig nationell flygstrategi som öppnar för tidig tillämpning av utsläppsfria lösningar.

Den nya fabriken i Skottland markerar enligt bolaget en viktig milstolpe i arbetet mot att certifiera bolagets första motorlösningar för kommersiellt bruk.

Certifiering och första leveranser på gång

ZeroAvia har lämnat in en ansökan till Storbritanniens civila luftfartsmyndighet om certifiering av en sexhundra kilowatt stark bränslecellsdriven flygplansmotor.

I början av månaden tillkännagavs även ett samarbete med brittiska RVL Aviation, där ZeroAviateknik planeras att installeras i bolagets Cessna Grand Caravan 208B-flygplan för inrikes godstransporter.

Målet är att kunna genomföra de första kommersiella flygningarna med vätgasdrivna motorer i Storbritannien inom de närmaste åren.

– Med det nya tillverkningssteget får vi möjlighet att gå vidare mot kommersiell produktion, sade Val Miftakhov – Det skotska stödet har varit avgörande för att ta detta steg.

Utvecklingen sker i en tid då flera stora aktörer inom flygindustrin undersöker vätgas som ett alternativ till fossilt flygbränsle. Airbus har till exempel nyligen fokuserat sin vätgasforskning till en specifik flygplansdesign med målet att ta fram ett kommersiellt flygplan för vätgasdrift.

ZeroAvias etablering i Skottland innebär att regionen blir en av de första i världen med storskalig tillverkning av framdrivningssystem för utsläppsfria flyg.

Källa: World Nuclear News