Över hälften av nyregistrerade bilar i Finland är laddbara – elbilsandelen passerar Sverige

På EU-nivå låg nyregistreringarna under årets tre första månader i genomsnitt 1,9 procent lägre än året innan. Det innebär att Finland just nu går mot strömmen både i förhållande till sina nordiska grannar och till EU som helhet. Foto: Pixabay, kredit: Creative Commons Lic,
På EU-nivå låg nyregistreringarna under årets tre första månader i genomsnitt 1,9 procent lägre än året innan. Det innebär att Finland just nu går mot strömmen både i förhållande till sina nordiska grannar och till EU som helhet. Foto: Pixabay, kredit: Creative Commons Lic,

I april 2025 registrerades 6 251 nya personbilar i Finland, vilket motsvarar en ökning med en och en halv procent jämfört med samma månad föregående år. Det var första gången under året som antalet nyregistreringar översteg motsvarande månad 2024. Trots det är totalen för perioden januari till april fortfarande 6,7 procent lägre än under samma period föregående år.

Även inom segmentet för lätta transportbilar syns en uppgång. I april registrerades 927 nya transportbilar, vilket motsvarar en ökning med 4,3 procent jämfört med april 2024. Totalt under årets fyra första månader har antalet nyregistrerade transportbilar ökat med 8,7 procent.

För tunga fordon är trenden däremot nedåtgående. Mellan januari och april nyregistrerades 992 lastbilar, vilket är 25,2 procent färre än under motsvarande period året innan. Samtidigt sjönk nyregistreringarna av bussar med en procent till totalt 96 stycken.

Sett till hela marknaden har antalet begagnade personbilar som sålts via bilhandeln minskat med 1,9 procent under årets första fyra månader. För begagnade transportbilar är minskningen något mer måttlig – minus 0,9 procent.

Laddbara bilar står nu för majoriteten av nyregistreringarna

Under perioden januari till april utgjorde laddbara bilar 56 procent av alla nyregistrerade personbilar i Finland. Av dessa var 34,6 procent rena elbilar och 21,4 procent laddhybrider. Den höga andelen laddhybrider sticker ut i ett europeiskt perspektiv.

– I Finland har över en femtedel av nyregistrerade bilar varit laddhybrider. Det är betydligt mer än EU-genomsnittet på 7,6 procent – säger Tero Kallio, vd för Autotuojat ja -teollisuus ry.

Han framhåller att finska förare tenderar att köra en större andel av sina laddhybrider på el än vad som är fallet i många andra EU-länder, vilket bidrar till lägre driftskostnader. Därtill har räckvidden på nya laddhybrider ökat, vilket både sänker utsläppen och uppmuntrar till frekvent laddning.

Vid slutet av april uppgick det totala antalet laddbara personbilar i Finland till något över 300 000. Av hela personbilsflottan utgjorde elbilar 4,9 procent och laddhybrider 6,4 procent.

Finland passerar Sverige i elbilsandel – men ligger efter i volym

De nordiska länderna fortsätter att vara ledande i omställningen till eldrivna personbilar, men utvecklingstakten varierar. Under årets första kvartal var andelen elbilar bland nyregistreringarna i Finland 33,8 procent – något högre än Sveriges 33 procent.

– Finland ligger fortfarande långt efter sina nordiska grannar sett till det totala antalet nyregistreringar, men elektrifieringen sker i stort sett i samma takt som i Sverige – säger Tero Lausala, vd för Autoalan Keskusliitto.

Norge och Danmark har dock tagit ett tydligt försprång. I Norge var 90,6 procent av de nyregistrerade personbilarna under första kvartalet helt eldrivna. I Danmark uppgick andelen till 65,5 procent.

Samtidigt visar försäljningsstatistiken för första kvartalet att Finland är det enda nordiska landet där antalet nyregistrerade personbilar fortfarande minskar. Medan Norge ökade med 46,6 procent, Sverige med 6,1 procent och Danmark med 1,4 procent, sjönk den finska nybilsförsäljningen med 9,5 procent jämfört med samma period 2024.

Källa: Autotuojat ja -teollisuus ry / Autoalan Keskusliitto