Köpenhamns flygplats banar väg för grön omställning med nytt batterilagringssystem

Här byggs en ny terminal för Köpenhamns flygplats. Foto: Airport of Copenhagen

Köpenhamns flygplats tar en ledande roll i Europas flygplatssektor genom att installera ett stort batteri för lagring av grön energi. Detta initiativ är en del av EU-projektet ALIGHT, där man framgångsrikt har hanterat de utmaningar som är förknippade med implementeringen av batteriteknik i flygplatsernas kritiska infrastruktur.

I en tid då flygplatser står inför ökade krav på att minska sina utsläpp och nå nettonoll i drift, framstår möjligheten att lagra energi från förnybara källor som sol och vind som en avgörande lösning. Köpenhamns flygplats är bland de första i Europa att implementera ett batterilagringssystem, vilket markerar ett viktigt steg mot en mer hållbar drift.

Betydande framgång

Trots de godkännandeprocesser som krävs för att bedriva ett batteridriftsystem inom en flygplats kritiska infrastruktur, är anläggningen nu nära att tas i drift.

- Det är en betydande framgång att ha installerat batterisystemet på Köpenhamns flygplats. Detta är ett viktigt led i strävan efter en mer hållbar flygplatsdrift. Nästa steg är att testa olika scenarier för energilagring för att hitta den bästa lösningen, som sedan kan skalas upp inom flygplatsen, säger Maria Skotte, direktör för hållbarhet på Köpenhamns flygplats.

Minimerar säkerhetsrisker

Samarbetet mellan Köpenhamns flygplats, Teknologisk Institut och Hybrid Greentech inom ramen för ALIGHT-projektet har möjliggjort minimeringen av säkerhetsrisker som brandutveckling, dataläckage och juridiska frågeställningar, vilka är några av de hinder som är förknippade med batterianläggningar i flygplatsmiljöer.

Hybrid Greentech är ansvariga för energistyrningssystemet som ska användas för att driva batteriet på flygplatsen, vilket också kräver omfattande säkerhetsåtgärder.

- Det styrningssystem som Hybrid Greentech har utvecklat har testats för funktionalitet och driftssäkerhet i vårt EnergyFlexLab. Genom dessa tester har vi kunnat minska riskerna för eventuella störningar i flygplatsens kritiska infrastruktur, säger Lars Overgaard från Teknologisk Institut.

Möter framtidens infrastrukturbehov

En effektiv lagring av grön energi är avgörande för Köpenhamns flygplats gröna omställning. Med Hybrid Greentechs styrsystem kommer flygplatsen att kunna optimera användningen av den grön energi som produceras av flygplatsens solcellspaneler, samt avgöra när det är mest fördelaktigt att lagra energin direkt från elnätet.

Detta projekt, som är en del av EU-projektet ALIGHT, syftar till att utforska hur elektrifiering och olika energikällor kan integreras i framtidens flygplatser, där all energiförbrukning baseras på 100 procent förnybar energi. Projektet undersöker också möjligheter att skala upp dessa lösningar inom branschen för att möta framtidens infrastrukturbehov.

Minskning av CO2-utsläppen

- Det är ett oerhört spännande projekt vi arbetar med. Att kunna styra flygplatsens energianvändning på ett smartare sätt innebär inte bara lägre elkostnader, utan också en väsentlig minskning av CO2-utsläppen, tillägger Maria Skotte.

Försök och demonstrationer med batterisystemet kommer att pågå fram till slutet av 2025, varvid erfarenheter och kunskaper kommer att samlas för att kunna delas med andra flygplatser.

Projektet ALIGHT, finansierat av EU, innefattar 17 olika partners, inklusive Airbus och antal europeiska universitet.

Källa: Köpenhamns flygplats