Statkraft planerar stort vätgas- och ammoniakprojekt på Shetlandsöarna

Norska Statkraft säkrar mark för 80 megawatt vätgasanläggning i Shetland Islands i Skottland. Foto: Creative Commons Lic. Kredit: dassel
Norska Statkraft säkrar mark för 80 megawatt vätgasanläggning i Shetland Islands i Skottland. Foto: Creative Commons Lic. Kredit: dassel

Norska energibolaget Statkraft har säkrat en markoption nära hamnstaden Lerwick på Shetlandsöarna för att bygga en 80 megawatt anläggning för produktion av grön vätgas och ammoniak. Projektet, som nu kallas Tagdale Green Ammonia, är planerat att tas i drift i slutet av 2029.

Anläggningen var tidigare känd som Shetland Hydrogen Project 1 och är en av 27 projekt som valts ut i den brittiska regeringens stödsystem för vätgasproduktion (HAR2-auktionsrundan). Projektet ska bidra till att återuppbygga den brittiska produktionen av ammoniak – en råvara som är central för landets gödselindustri men som till stor del flyttat utomlands de senaste åren.

Trots att Statkraft i början av året meddelade att man skulle sluta utveckla nya vätgasprojekt, har bolaget valt att gå vidare med vissa mer mogna satsningar som redan förberetts för extern finansiering. Det aktuella projektet på Shetlandsöarna tillhör denna kategori.

Två projekt på samma ö

Statkraft har även säkrat mark för ett andra projekt, Shetland Hydrogen Project 2, en anläggning på upp till 400 megawatt som planeras vid den nedlagda flygplatsen Scatsta, på samma ö som Lerwick.

Det projektet fick tidigare i år 270 500 brittiska pund (cirka 3,6 miljoner kronor) i finansiering från den skotska regeringen för en förstudie inför den tekniska planeringen (pre-FEED). Målet är att på sikt kunna skeppa ammoniak via den närliggande olje- och gasterminalen i Sullom Voe – en av norra Europas största.

De två Shetlandsprojekten är därmed centrala delar i Statkrafts brittiska vätgasstrategi, som även inkluderar planer på att bygga en anläggning vid den tidigare kolterminalen Hunterston i västra Skottland.

Brie Foster, projektledare för Statkrafts vätgasverksamhet i Storbritannien, beskriver initiativet som ett viktigt steg:

– Bekräftelsen av Statkrafts andra vätgas-till-ammoniakprojekt på Shetlandsöarna visar den enorma potentialen i området som en framtida knutpunkt för innovativ teknik. Projektet kommer att spela en viktig roll för att stärka livsmedels- och energiförsörjningen i Storbritannien, samtidigt som det bidrar till övergången till renare energikällor, säger hon.

Hon tillägger att planerna fortfarande befinner sig i ett tidigt skede och att företaget kommer att samarbeta nära med lokala aktörer och samhällen under utvecklingsarbetet.

Vätgas ska ersätta importerad ammoniak

Bakgrunden till satsningen är den brittiska gödselindustrins beroende av importerad ammoniak. De senaste åren har flera brittiska anläggningar lagts ner, bland annat CF Industries fabrik i Billingham och Yaras anläggning i Hull, vilket gjort landet allt mer beroende av import.

Stigande naturgaspriser har förvärrat situationen och drivit upp kostnaderna för ammoniakbaserad gödsel. Många europeiska producenter har flyttat sin produktion till regioner med billigare energi, som Mellanöstern eller Nordamerika.

Men från 2027 inför Storbritannien en så kallad Carbon Border Adjustment Mechanism – ett koldioxidtullsystem som ska göra importerade varor med höga utsläpp dyrare. Detta skapar nya ekonomiska förutsättningar för inhemsk produktion av grön ammoniak, särskilt om anläggningarna drivs med vindkraftsel.

Statkraft hoppas därför att Tagdale-projektet ska kunna ersätta delar av importen med inhemskt producerad ammoniak baserad på vätgas från förnybara källor.

Vätgassatsningar bromsas i Norge

Samtidigt som Statkraft intensifierar sin verksamhet i Storbritannien har bolagets vätgasplaner i Norge krympt kraftigt. Enligt norska branschorganisationen Hydrogen Norge har utvecklingen gått långsammare än förväntat, bland annat på grund av brist på lönsamhet och investeringsstöd.

– Utvecklingen av vätgas i Norge tar längre tid än vi trodde, men potentialen finns kvar, säger organisationens vd Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.

Flera norska energibolag har under 2025 valt att styra om delar av sina investeringar till mer lukrativa områden som datacenter och energilagring, vilket minskat takten i den inhemska vätgasutbyggnaden.

Däremot ser Statkraft fortsatt potential i Storbritannien, där stödsystemen för vätgasproduktion är mer förutsägbara och efterfrågan på fossilfri ammoniak växer snabbt.

Flera vindkraftsprojekt på Shetlandsöarna

Utöver vätgasprojekten driver Statkraft även tre planerade vindkraftsparker på Shetlandsöarna: Mossy Hill nära Lerwick, samt Energy Isles och Beaw Field på ön Yell. Vindkraftverken ska kunna leverera den el som krävs för att driva de framtida vätgasanläggningarna.

Shetlandsöarna har under de senaste åren blivit en viktig plats för energiomställning i norra Europa. Kombinationen av starka vindresurser och befintlig hamninfrastruktur gör området attraktivt för både vindkraft och export av vätgasbaserade energiprodukter.

Men satsningen är också kontroversiell. Kritiker ifrågasätter den ekonomiska hållbarheten för vätgasproduktion i liten skala och varnar för att höga investeringskostnader kan leda till långsamt genomförande eller nedläggning innan full drift uppnås.

Fakta:
Statkraft planerar två vätgas- och ammoniakprojekt på Shetlandsöarna: Tagdale Green Ammonia på 80 megawatt och Shetland Hydrogen Project 2 på upp till 400 megawatt. Det första kan stå klart 2029.

Källor: Statkraft, Yle, Hydrogen Norge