Det som skulle bli en symbol för utsläppsfri sjöfart har förvandlats till ett dyrt misslyckande. Den norska färjeoperatören Norleds vätgasdrivna fartyg MF Hydra har på två år dragit på sig över en miljard norska kronor i förluster – motsvarande cirka 86 miljoner euro.
Enligt Norleds årsrapport beror de stora förlusterna delvis på ”problem vid införandet av ny teknik”. Det bekräftas också av en analys som publicerats av den amerikanska teknikplattformen Clean Technica, där projektet beskrivs som ett varnande exempel på vätgasens ekonomiska och miljömässiga begränsningar.
– Hydra lanserades som starten på en ny, utsläppsfri era för färjetrafiken. Men verkligheten blev något helt annat, konstaterar rapporten.
Dubbelt så stora utsläpp som en dieselfärja
MF Hydra började trafikera den korta rutten mellan Hjelmeland, Nesvik och Skipavik i Rogaland i mars 2023. Färjan har två 200 kilowatt stora bränsleceller, två 440 kilowatt generatorer och kryogena tankar för flytande vätgas.
Men trots den avancerade tekniken visar Clean Technicas jämförelser att Hydras koldioxidutsläpp är ungefär dubbelt så höga som hos en motsvarande dieseldriven färja.
Vätgasfärja sämre än diesel: ”Dubbla utsläpp och enorma kostnader”
Anledningen ligger i energikedjan. Vätgasen som används framställs av naturgas – så kallad grå vätgas – och transporteras med lastbil över 1 300 kilometer till färjans hamn. Den processen kräver mycket energi och skapar betydande utsläpp redan innan bränslet når fartyget.
För att göra situationen värre är flytande vätgas mycket kostsam. Clean Technica uppskattar priset till 13–14 euro per kilo, vilket gör driften flera gånger dyrare än både el- och dieseldrift.
Elektriska färjor kör billigare och renare
Samtidigt har eldrivna färjor blivit en succé i Norge. Landet har redan omkring 70 eldrivna färjor av totalt 200 i trafik, och nya tillkommer varje år.
Norled driver själv även eldrivna fartyg, däribland MF Nesvik, som trafikerar samma rutt som Hydra. Enligt Clean Technicas beräkningar har eldriften både lägre driftkostnader och nära nollutsläpp.
– Tekniskt fungerar Hydras system som förväntat, men de ekonomiska och miljömässiga förutsättningarna är katastrofala, sammanfattar analysen.
Färjan MF Nesvik, som levererades redan 2021, drivs enbart med batterier. Den laddas i hamn mellan överfarter, en lösning som visat sig både stabil och kostnadseffektiv.
Medan MF Nesvik använder el för 0,045–0,09 euro per kilowattimme, förbrukar MF Hydra bränsle till ett energipris motsvarande flera gånger det beloppet – och med dubbla utsläpp.
Symbolprojekt som tappade styrfart
När MF Hydra sjösattes fick den global uppmärksamhet som ett pionjärprojekt. Den norska regeringen och EU-kommissionen pekade ut fartyget som ett exempel på framtidens gröna transportlösningar.
Men projektet visar också på riskerna med att införa oprövad teknik i kommersiell drift.
– Nya teknologier behöver tid att mogna, men det här experimentet har blivit en dyr lärdom, skriver Clean Technica.
Norleds vd har inte kommenterat analysen, men bolaget medger i sin årsredovisning att den nya tekniken medför ”stora initiala utmaningar”.
Fartyget använder flytande vätgas levererad av den tyska gasjätten Linde, vilket kräver en särskild infrastruktur för lagring och tankning.
Från framtidshopp till varningssignal
Hydra byggdes med målet att visa att vätgas kan vara ett rent bränsle även till sjöss. Men i praktiken har satsningen blottlagt de stora nackdelarna med vätgas jämfört med elektrifiering.
För att nå klimatmål krävs antingen grön vätgas, producerad med förnybar el, eller storskalig koldioxidinfångning vid produktion av grå vätgas. Inget av detta är i dag ekonomiskt hållbart.
Analytiker varnar nu för att liknande projekt riskerar att leda till fler misslyckanden om man inte tar hänsyn till hela livscykeln för vätgasen.
– Att ersätta diesel med vätgas är inte automatiskt ett miljövänligt val, säger Clean Technica. – I Hydras fall är det snarare tvärtom.
Fakta:
Fartyg: MF Hydra
Operatör: Norled, Norge
Teknik: Två bränsleceller på 200 kilowatt, två generatorer på 440 kilowatt, flytande vätgas.
Driftstart: Mars 2023
Rutt: Hjelmeland–Nesvik–Skipavik
Bränslekostnad: 13–14 euro per kilo vätgas
Utsläpp: Dubbelt så stora som för motsvarande dieselfärja
Förlust: Cirka 1 miljard norska kronor (86 miljoner euro)
Källor: Clean Technica, Norled årsrapport, Teknologi & Talous