Ryssland tvingas vända sig till Asien för bensin efter ukrainska angrepp

NASA:s FIRMS-bilder visar bränder vid oljeraffinaderiet i Rjazan den 5 september 2025 kl. 01:13 (UTC). Källa: NASA FIRMS/ESDIS.
NASA:s FIRMS-bilder visar bränder vid oljeraffinaderiet i Rjazan den 5 september 2025 kl. 01:13 (UTC). Källa: NASA FIRMS/ESDIS.

Ukrainska angrepp har slagit ut 38 procent av Rysslands raffinaderikapacitet. Nu hotar bränslebrist och transportkaos i hela landet.

Ryssland står inför en växande bränslekris sedan ukrainska drönar- och raketattacker slagit ut stora delar av landets oljeindustri. Nära 40 procent av raffinaderikapaciteten är för närvarande ur funktion, och Moskva förbereder sig nu på att importera bensin från Asien för att täcka underskottet.

Enligt den ryska affärstidningen Kommersant planerar myndigheterna att vända sig till Kina och andra allierade i regionen. Orsaken är att flera av landets största raffinaderier tvingats stänga ner produktionen på obestämd tid efter de senaste veckornas angrepp.

Långa köer vid ryska bensinstationer

Ukrainas strategi att slå mot Rysslands energisektor får nu direkta konsekvenser för befolkningen. Enligt rapporter från flera ryska regioner ringlar långa bilköer vid bensinstationerna, och i vissa områden har lokala myndigheter infört ransonering för privatbilister.

– Ukraina producerar nu drönare snabbare och kan sätta in dem mer effektivt än vad Ryssland hinner reparera de skadade anläggningarna, säger energiexperten Thomas O’Donnell till Newsweek.

Även om ryska statliga medier undviker att öppet kritisera Kreml, har rapporteringen om bensinbristen och missnöjet bland förare tilltagit. För president Vladimir Putin, som länge velat framställa kriget i Ukraina som något som inte påverkar ryska vardagslivet, innebär situationen en känslig politisk utmaning.

38 procent av kapaciteten utslagen

Enligt analysföretaget Ciala låg i slutet av september omkring 38 procent av Rysslands totala raffinaderikapacitet nere – motsvarande cirka 338 000 ton råolja per dag. Av detta var cirka 70 procent direkt följden av drönarattacker, som slagit ut ungefär en fjärdedel av hela landets kapacitet.

Särskilt hårt har de senaste veckorna drabbat Kirishis ”Kinef”-fabrik i Leningradområdet, landets näst största raffinaderi, samt Rosnefts anläggning i Rjasan, en av de fem största i Ryssland. Totalt har Ukraina enligt Financial Times attackerat minst 16 av landets 38 raffinaderier sedan augusti, vilket också bidragit till att exporten av diesel sjunkit till den lägsta nivån sedan 2020.

– När de första attackerna kom för två år sedan var det osäkert om Ukraina hade kapacitet att fortsätta i samma takt. Nu ser vi att de överbelastar Rysslands förmåga att försvara och reparera sina raffinaderier, säger O’Donnell.

Transportsektorn hotad

Bränslebristen drabbar inte bara privatbilister. Enligt experter riskerar även transporter på väg och järnväg att påverkas hårt, eftersom den ryska ekonomin är starkt beroende av diesel.

– Det handlar inte bara om minskad tillgång på bränsle, utan också om att regionerna närmast Ukraina, som normalt står för en stor del av leveranserna, nu har drabbats särskilt hårt. Därför måste bränslet transporteras längre sträckor, vilket förvärrar situationen ytterligare, säger O’Donnell till Newsweek.

Strategisk betydelse

För Ukraina är angreppen på ryska raffinaderier en del av en bredare strategi att försvaga Moskvas militära förmåga. Genom att slå mot energisektorn begränsas inte bara Rysslands exportintäkter, utan även landets möjligheter att försörja militära fordon med bränsle.

Samtidigt ökar pressen på Kreml att hitta alternativa leveranser. Import från Asien skulle ge en tillfällig lösning, men innebär också högre kostnader och ett tecken på sårbarhet i en sektor där Ryssland länge sett sig självt som stormakt.

Faktakoll:

  • Ukraina har enligt uppgifter attackerat minst 16 av Rysslands 38 raffinaderier sedan augusti 2025.
  • 38 procent av landets raffinaderikapacitet ligger för närvarande nere.
  • Fyra av de största anläggningarna har helt stoppat produktionen efter drönarattacker.
  • Bränslebristen har lett till ransonering vid bensinstationer och hotar att försvaga transportsektorn i hela landet.

Källa: Newsweek, Kommersant, Financial Times