EU:s ambition att bli en global ledare inom grön vätgas står inför en allvarlig utmaning. En ny rapport från branschorganisationen Hydrogen Europe visar att unionen kommer att missa sitt officiella mål för 2030 med över 90 procent.
EU har satt målet att tillverka tio miljoner ton grön vätgas per år till 2030 och dessutom importera lika mycket. Prognosen pekar dock på att produktionen inom EU snarare landar på omkring 1,43 miljoner ton, med ytterligare cirka 250 000 ton i import. Totalt skulle detta motsvara endast 1,7 miljoner ton – en bråkdel av det uppsatta målet.
Höga krav från EU-direktiv
Bakom efterfrågan på grön vätgas ligger en rad EU-direktiv, bland annat den senaste förnybarhetsdirektivet RED III som kräver att 42 procent av den vätgas som används inom industrin ska vara grön till 2030. Transportsektorn, sjöfarten och flyget omfattas också av nya krav.
Inom transport ska minst 1 procent av allt drivmedel vara så kallade RFNBO:er (förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung) till 2030. I flyget kräver ReFuelEU Aviation att minst 1,2 procent av flygbränslet vid EU:s flygplatser samma år ska utgöras av syntetiskt bränsle, framställt av grön vätgas och koldioxid.
Totalt beräknas den reglerade efterfrågan uppgå till 2,8 miljoner ton per år 2030 – omkring 40 procent mer än den tillgängliga mängden i Hydrogen Europes prognos.: Foto: ra investeringsgap
För att täcka efterfrågan krävs enligt rapporten investeringar på 263 miljarder euro fram till 2030, inklusive produktionsanläggningar, infrastruktur och driftkostnader. Men hittills har EU endast avsatt 9,4 miljarder euro i direkt finansiering via bland annat Innovationsfonden och Horizon Europe. Ytterligare 13,8 miljarder euro har mobiliserats av 15 medlemsländer genom det så kallade IPCEI-programmet.
Hydrogen Europe pekar på att finansieringen är otillräcklig och att det saknas incitament för köpare att ingå långsiktiga avtal. Dessutom är det problem med tillståndsprocesser och tillgången på RFNBO-godkänd el.
En paneldiskussion om regional och global vätgashandel vid konferensen Investing in Hydrogen 2025 i London. Foto: Leaders Associates
– Finansieringsramarna för infrastruktur, produktion och tillverkning måste stärkas. Samtidigt krävs mer fokus på driftstöd och riskdelning för att minska kostnaderna för samhället, skriver organisationen i sin rapport.
Risk för att halka efter globalt
Medan Europa tvekar går utvecklingen snabbare i länder som Kina och Indien. Hydrogen Europe varnar för att EU riskerar att inte bara missa sina egna klimatmål, utan även tappa i konkurrenskraft på den globala energimarknaden.
– Europa står vid ett vägskäl, inte bara med risken att misslyckas med sina klimatmål, utan också att reduceras till åskådare i den revolution som vätgassektorn är på väg att genomgå, säger Daniel Fraile.
Samtidigt fortsätter priset på natururan att stiga globalt, och energibolag i allt fler länder ser vätgasen som en nyckel för att fasa ut fossila bränslen.
Fakta:
- EU:s officiella mål för 2030 är tio miljoner ton grön vätgas i egen produktion samt lika mycket i import.
- Prognosen på 1,7 miljoner ton motsvarar endast 8,5 procent av målet.
- RED III, FuelEU och ReFuelEU Aviation är centrala direktiv som driver på efterfrågan.
Källor: Hydrogen Europe, Clean Hydrogen Monitor 2025