Ørsted avbryter fartygsavtal – kopplas till projektstopp

Cadelers fartyg kan transportera och installera sju kompletta vindturbinset på femton megawatt per last och har även kapacitet att installera fundament. Foto: Cadeler
Cadelers fartyg kan transportera och installera sju kompletta vindturbinset på femton megawatt per last och har även kapacitet att installera fundament. Foto: Cadeler

Det danska energibolaget Ørsted har sagt upp ett flerårigt avtal med Cadeler om användning av ett installationsfartyg för havsbaserad vindkraft. Beslutet kopplas direkt till att Ørsted nu valt att avbryta utvecklingen av sitt omfattande vindkraftprojekt Hornsea 4 i Nordsjön utanför Storbritannien.

Avtalet gällde ett så kallat A-klassat fartyg från Cadeler, som är specialiserat på transport och installation av vindturbiner till havs. Fartyget kan enligt uppgift hantera sju kompletta turbinset på femton megawatt per last och har även kapacitet att installera fundament.

Cadeler meddelade att man mottagit uppsägningsbeskedet från Ørsted under gårdagen och att man förväntar sig kompensation.

– Den främsta anledningen till uppsägningen är att Ørsted stoppar utvecklingen av sitt omfattande projekt Hornsea 4 i brittiska Nordsjön, säger Cadeler i ett uttalande.

Projekt Hornsea 4 har varit ett av Ørsteds största planerade satsningar i Storbritannien och skulle bidra till landets mål om utbyggd förnybar elproduktion till havs. Att projektet nu avbryts får konsekvenser inte bara för Ørsted, utan även för leverantörer som Cadeler.

Kritik mot Cadelers ledning i dansk press

Samtidigt som nyheten om det uppsagda avtalet blev offentlig har Cadeler hamnat i mediernas fokus av en annan anledning. I en artikel publicerad av den danska sajten Finans riktas anklagelser om trakasserier och dålig arbetsmiljö mot företagets ledning.

Flera tidigare och nuvarande medarbetare uppges i artikeln ha beskrivit en arbetskultur där kritik, skrik och hårda utfall förekommit. En källa berättar om en situation där hen blev utskälld och utskriken, enligt Finans.

Cadeler och dess verkställande direktör Mikkel Gleerup har reagerat starkt på anklagelserna.

– Jag känner inte igen den bild som målas upp av mig i den danska artikeln, säger Mikkel Gleerup i ett uttalande.

Han betonar att Cadeler inte tolererar trakasserier och att bolaget arbetar för en inkluderande och respektfull arbetsmiljö.

Fartygsleveranser och projektplaner påverkas

Det aktuella fartyget, som Ørsted nu tackar nej till, ingår i Cadelers flotta av nya installationsfartyg som är anpassade för att hantera den senaste generationens vindturbiner med högre kapacitet. Fartygen har varit centrala i bolagets strategi att möta den ökade efterfrågan på installationer inom havsbaserad vindkraft, särskilt i norra Europa.

Att ett större kundavtal nu avslutas påverkar inte bara bolagets orderbok utan kan även få följdeffekter för planerade projekt och leveranser de kommande åren.

Ørsteds beslut att avbryta Hornsea 4 följer på en period av ökad osäkerhet i den europeiska vindkraftsbranschen, där inflation, höjda räntor och leveranskedjeproblem har försvårat kalkylerna för flera stora aktörer.

Trots detta står det klart att båda bolagen fortsätter att vara nyckelspelare inom sektorn, men där den senaste utvecklingen innebär en omsvängning i planerna för ett av Nordsjöns största vindkraftprojekt.

Källor: Recharge News & TradeWinds via Gary Dixon.