Europeiska elbilstillverkare kämpar för att hämta in Kinas försprång

Bilutställning i Kina. Foto: Creative Commons Lic, Pixabay, Kredit: moerschy

Volkswagen och andra europeiska bilgiganter står inför en allt tuffare konkurrens på en marknad där både produktionstakt och försäljningsdynamik förändras i rasande fart. Under Kinas största bilsalong denna vecka har globala biltillverkare och uppstickare inom elbilsbranschen presenterat nya modeller och konceptbilar, skriver tyska tidningen Merkur.

Fokus ligger på Kinas transformation till en stor marknad och produktionsbas för nya energifordon, en utveckling som Europas fordonsjättar kämpar för att hänga med i.

Europeiska jättar riskerar att hamna på efterkälken

Toyota och Nissan har båda annonserat partnerskap med stora kinesiska teknikföretag i syfte att möta kundernas efterfrågan på AI-drivna onlineanslutningar i bilar, från sociala medieappar till funktioner för självkörning. Samtidigt har kinesiska elbilstillverkare snabbt expanderat till utländska marknader och börjat bygga fabriker i Europa, vilket väckt oro för att de kan utgöra ett hot mot europeiska bilbyggare och arbetstillfällen.

EU överväger att införa tullar på kinesiska elbilar på grund av statliga subventioner som drivit branschens tillväxt. Under ett anförande till Europaparlamentet i september förra året, påpekade kommissionens ordförande Ursula von der Leyen kärnan i problemet: "Globala marknader översvämmas nu av billigare elbilar. Deras priser hålls artificiellt låga genom enorma statssubventioner... Europa är öppet för konkurrens, inte för en tävling till botten."

En ny era av priskrig och innovation

Det globala inflödet av elbilstillverkare, uppmuntrade av skattelättnader och subventioner för grön energi, har lett till ett intensivt priskrig som förväntas leda till en konsolidering av branschen under de kommande åren. Utvecklingen och den hårda konkurrensen inom både tillverkning och försäljning har varit så snabb att flera inhemska företag gått i konkurs, medan internationella aktörer dragit sig tillbaka.

Ingenstans i världen är omvandlingen av bilindustrin lika snabb som i Kina, enligt Volkswagen-chefen Oliver Blume, som uttalade sig under en förhandsvisning av företagets närvaro vid bilsalongen.

Volkswagen stärker sin position i Kina

Volkswagen, som säljer omkring en tredjedel av sina bilar i Kina, kämpar för att utveckla nya modeller för en marknad som skiljer sig markant från den hemma, och expanderar långt utanför sina traditionella rötter i Kina som tillverkare av enkla sedans för taxiflottor.

Koncernen, som även inkluderar Audi och Porsche, planerar att lansera 40 nya modeller i Kina under de kommande tre åren och siktar på att ha en portfölj med 30 elbilar till 2030, vilket Oliver Blume beskriver som företagets "andra hemmamarknad".

Volkswagen har valt att utveckla bilar i Kina från grunden istället för att anpassa europeiska modeller till den lokala marknaden. Tidigare i månaden meddelade företaget att det investerar 2,5 miljarder euro för att utöka forskning och utveckling samt produktion i staden Hefei, där det i samarbete med den kinesiska elbilstillverkaren XPENG Motors utvecklar två mellanklassmodeller av VW som planeras lanseras 2026.

Dock har företaget fått kritik för att driva en fabrik i Kinas västra Xinjiang-region, där västerländska regeringar anklagat den kinesiska regeringen för brott mot mänskliga rättigheter mot den muslimska uiguriska minoriteten. Volkswagen har meddelat att en granskning de beställt inte hittat några bevis på tvångsarbete vid anläggningen, men Brandstätter sade på onsdagen att VW för diskussioner med sin kinesiska joint venture-partner i Xinjiang och undersöker alternativ för anläggningens framtid.

Källor: Merkur/ Euro News