Analys: Västvärldens elbilsdröm kollapsar

Skrotfärdig elbil. Arkivbild

- Västvärldens ambitioner om en elbilsdriven industriell revolution är på snabb tillbakagång, vilket markerar början på ett förödmjukande återtåg för elbilssatsningar, konstaterar tidningen Telegraphs analytiker Matthew Lynn.

För bara några år sedan var elbilar hörnstenen i varje industristrategi hos västerländska ledare. President Macron i Frankrike hade visionen att årligen tillverka miljontals elbilar, Tysklands kansler Scholz satte ett mål om 15 miljoner elbilar på tyska vägar till 2030, och President Biden i USA lade fram en plan värd 174 miljarder dollar för att göra USA till världsledande inom området. Även Storbritanniens Boris Johnson hade en plan på 1 miljard pund för att stärka laddningsnätverket.

Skrotar elbilsplaner

Nyligen meddelade Renault att företaget skrotar sina planer på att börsnotera sin elbils- och mjukvaruverksamhet separat, samtidigt som Volvo avvecklar sin elbilsdivision Polestar. I skuggan av kinesisk konkurrens och sjunkande försäljningssiffror upplöses nu drömmen om västvärldens elbilsframtid. 

- Det påminner oss om varför storskaliga, statsledda industriella strategier sällan håller i längden, skriver Matthew Lynn i sin analys.

Renaults beslut att avbryta börsnoteringen av sin elbilsenhet Ampere och Volvos neddragning av investeringar i Polestar, tillsammans med Volkswagens och Fords nedskärningar inom sina elbilsprojekt, signalerar en tydlig reträtt från tidigare ambitiösa mål. Detta trots tidigare intensiva tävlingar om att lansera batteridrivna framtidsvisioner, inspirerade av Teslas framgångar och ambitiösa mål för nollutsläpp.

Efterfrågan minskar

Trots regeringarnas miljardinvesteringar i branschen verkar det som att de välbetalda gröna jobben och den förväntade avkastningen på dessa investeringar kommer att dröja. Elbilars fördelar för tätbefolkade stadsområden och miljön, under förutsättning att råmaterial utvinns på rätt sätt och laddarna inte drivs av kolkraft, är oförändrade.

- Problemet är dock att efterfrågan minskar på grund av högre kostnader än väntat och att den kvarvarande marknaden sannolikt kommer att domineras av kinesiska tillverkare som BYD, som kan producera bilar mycket billigare än vad som är möjligt i väst, analyserar Lynn.

Nödvändig omvärdering behövs

Denna utveckling belyser enligt Matthew Lynn inte bara de ekonomiska utmaningarna med västvärldens elbilsstrategier utan också vikten av att ompröva och anpassa dessa strategier i ljuset av globala marknadsdynamiker och konkurrens. Det står klart att en omvärdering av hur framtidens fordonsteknologi ska främjas är nödvändig, där en balans mellan ambition och realism blir avgörande för framgången i övergången till mer hållbara transportsätt.

Källa: Telegraph