Elbussar i vinterklimat: En utmaning i transportsektorn?

Det råder en ökad medvetenhet om att elbussar kan förlora räckvidd under kalla förhållanden, särskilt när batterierna används för uppvärmning eller kylning. Foto: Ruter As

I Norge, där vintern redan är i full gång, fortsätter diskussionen om batteridrivna elbussars effektivitet jämfört med traditionella dieselfordon. Trots att utmaningar med kollektivtrafiken under vintersäsongen inte är något nytt, har införandet av batteri-elektriska bussar lett till ökad uppmärksamhet och debatt om deras prestanda i kallare klimat.

Kommunikationschefen vid Ruter AS, Chatrine Myhren-Haugen, förklarar för Norska Busmagasinet att även om vissa elbussavgångar ställdes in på grund av vädret, är det inte en ovanlig situation under krävande vinterdagar. Av de över 1 100 dagliga avgångarna var det bara 40 som påverkades.

Även snö- och isbelagda vägar samt användning av vinterdäck, som har en mjukare gummiblandning för bättre grepp, kan påverka energiförbrukningen. Ruter AS betonar vikten av god förarutbildning för att hantera dessa utmaningar.

Inga tydliga mönster

Media har rapporterat om särskilda märken av elbussar som anses vara mer problematiska under vinterförhållanden, men Ruter AS ser inga tydliga mönster som kopplar problemen till specifika tillverkare. De bekräftar att det har varit en variation av problem relaterade till de olika bussarna som trafikerar deras linjer.

Ruter AS förväntar sig att ha 500 batteri-elektriska bussar i drift i sitt område senast 2024, vilket markerar en snabb övergång från biogas- och dieselbussar.

Särskilt avtal

Trots utmaningarna är Ruter AS öppen för att vid behov göra undantag från användningen av standardbussar, även om det kräver särskilt avtal.

Detta skifte mot batterielektriska bussar är en del av en bredare trend mot mer hållbara transportalternativ. Medan övergången innebär vissa anpassningar och utmaningar, särskilt under vintermånaderna, är det ett viktigt steg mot en mer miljövänlig och hållbar framtid för kollektivtrafiken.

Källa: Ruter AS/ Norska Busmagasinet