Kina tar kontroll över LNG-marknaden när efterfrågan rusar

Tankbåt, LNG Rivers, specialbyggd för att transportera LNG, flytande naturgas över världshaven. Fartyget här på bilden har en kapacitet av 135 000 kubikmeter gas. Nu håller Kina på att ta kontroll över LNG-marknaden i ett läge när konkurrensen om den flytande gasen hårdnar alltmer på världsmarknaden. Foto Wikimedia Commons

Av Simon Matthis

Kina skyndar sig att teckna långsiktiga avtal för LNG-leveranser (flytande naturgas) för att ge Kina ännu mer kontroll över den globala LNG-marknaden, i en tid när konkurrensen om den flytande naturgasen hårdnar. Det skriver Bloomberg.

Kinesiska företag sluter fler LNG-köpeavtal än någon annan nation och håller på att bli sektorns viktigaste importförmedlare. De kinesiska köparna säljer sedan vidare lasterna till högstbjudande i Europa och Asien och tar i praktiken över en stor del av utbudet.

Kinesiska företag står för ungefär 15 procent av alla LNG-kontrakt för leverans 2027, enligt en analys av BloombergNEF. Enligt Bloomberg kommer företagen försöka låsa in mer av utbudet i mer långsiktiga avtal, vilket effektivt kommer att ge deras handlare kontroll över bränslet i decennier.

Kina har blivit en av världens främsta LNG-importörer nästan över en natt, genom ansträngningar från Peking att säkerställa landets energisäkerhet.

Kinas position på marknaden kan vara ett tveeggat svärd: Kina kan ge stabilitet under perioder av global brist, men de kan hålla tillbaka utbudet och driva upp priserna om behoven på hemmaplan måste tillgodoses.

"Kina utvecklas från att vara en snabbt växande importmarknad till att spela en mer flexibel roll med en ökad förmåga att balansera den globala LNG-marknaden", skriver Shell i sin årliga LNG-prognos.

Kinas inflytande blev mycket tydligt förra året under den globala energikrisen, när en strikt Covid-policy och höga spotpriser dämpade landets efterfrågan.

– Om det inte vore för den lägre kinesiska efterfrågan på LNG 2022, skulle den globala gasmarknaden - och Europas energisäkerhet - vara i ett mycket mer farligt läge, säger Saul Kavonic, energianalytiker på Credit Suisse.

Landet beräknas ha sålt vidare minst 5,5 miljoner ton LNG förra året. Det motsvarar ungefär 6 procent av den totala spotmarknadsvolymen, vilket gör landet till en enorm så kallad swing-leverantör.

Kinas långsiktiga kontrakterade volym kommer sannolikt att stiga med 12 procent 2023 när avtal med USA och Qatar inleds. Hur stor årets energibrist blir kan bero på hur mycket Kina bestämmer sig för att sälja till den utomeuropeiska marknaden, enligt Bloomberg.

En nyckelfaktor kommer att vara hur stor Kinas ekonomiska återhämtningen blir. Marknaden fruktar att en stark återhämtning kommer att strypa globala LNG-försörjningen och leda till ytterligare prisuppgångar.