Laddinfrastrukturen för elfordon – behöver byggas ut, men på rätt sätt

En nyckel i elektrifieringen av den svenska fordonsflottan är att bygga ut laddningsinfrastrukturen, på rätt platser och på ett kostnadseffektivt sätt. Europas största branschorganisation för bilindustrin, ACEA, uppskattar att det runtom i landet kommer att behövas 350 publika och semipublika laddningspunkter med höga laddningseffekter 2025 och 1200 år 2030. Samtidigt krävs ett ökat tempo i utbyggnaden av laddningsinfrastruktur för att fler privata och kommersiella fordonsägare ska få tillräckliga incitament att övergå till elfordon.

AV ANNIKA WIHLBORG

"Relativt få elnät klarar av den ökade belastningen utan att behöva bygga ut"

En utmaning i arbetet med  att bygga upp en  välfungerande laddinfrastruktur för elfordon är att tillståndsprocessen i dagsläget tar alltför lång tid. Det kan ta uppemot två år att få alla tillstånd som behövs på plats, vilket inte är acceptabelt om vi ska få verklig fart på elektrifieringen Elnätsbolagen behöver snabba på sina tillståndsprocesser för elnätsutbyggnad. Ytterligare en faktor som skulle underlätta är om ansökningsprocesserna kan bli mer likartade över landet. I dagsläget skiljer de sig åt avsevärt mellan olika energibolag, säger Anna Wolf, elsystemexpert på branschorganisationen Power Circle, som även understryker behovet av bättre laddinfrastruktur för boende som har gatuparkering.

Power Circle har tidigare diskuterat möjligheten att ställa högre krav på fastighetsägare, vilket innebär att fastighetsägare behöver tillåta utbyggnad av laddstolpar och liknande på fler parkeringsplatser i anslutning till sina fastigheter.

bild
En utmaning i arbetet med att bygga upp en välfungerande laddinfrastruktur för elfordon är att tillståndsprocessen i dagsläget tar alltför lång tid.

Allt fler efterfrågar snabbladdning

Många uttrycker farhågor kring att det ökade antalet elbilar ökar trycket på elnätet, vilket på sikt kan leda till elbrist, men enligt Anna Wolf är det egentligen inte mängden energi som krävs för att ansluta laddinfrastruktur och ladda ett växande antal elbilar som är problemet.

–Trenden går mot allt mer snabbladdning, allt fler vill helt enkelt kunna ladda sina fordonsbatterier snabbare när de befinner sig ute på vägarna. Storskalig installation av snabbladdare motsvarande en effekt på flera hundra kilowatt utgör förstås en belastning på elnätet.  Relativt få elnät klarar av den ökade belastningen utan att behöva bygga ut eller hitta en annan lösning kring flexibilitet, energilagring och liknande. Effektbrist i nätet uppstår samtidigt väldigt sällan, vilket innebär att det i sig inte är något skäl till att inte bygga ut laddinfrastrukturen i tillräcklig omfattning, säger Anna Wolf.

Hon understryker samtidigt att det behöver bli lättare att ladda sin elbil, Power Circles ambition är att det ska vara lika enkelt och smidigt att betala en elbilsladdning som att tanka sin bil på bensinstationen. Fler aktörer arbetar i samma riktning. Drivkraft Sverige, Energiföretagen Sverige och Mobility Sweden har därför gemensamt slutit en branschöverenskommelse för enklare elbilsladdning. Branschöverenskommelsen innebär att det blir enklare att ladda på publika snabbladdningsstationer. De anslutna laddoperatörerna kommer att erbjuda kortbetalning, antingen med kortläsare på stationen eller via app/QR-kod. Laddning och betalning kan genomföras utan att kunden behöver teckna avtal eller registrera ytterligare kunduppgifter. Prisuppgifter ska också bli tydligare.

Projekt ska förenkla betalningsprocessen

–Vi vill göra det enklare för kunden att betala oavsett vilken operatör som äger stationen och överenskommelsen omfattar omkring 65 procent av dagens snabbladdningsstationer. Utöver enklare betallösningar måste vi nu också få till en storskalig utbyggnad av laddinfrastruktur. Här är det viktigt med bra samarbeten mellan laddoperatörer, kommuner och elnätsföretag, liksom att lagstiftningen möjliggör en snabbare utbyggnad av elnäten, säger Åsa Pettersson vd för Energiföretagen Sverige.

Förstudie om laddinfrastruktur  för kommersiella fordon

Elektrifieringen av kommersiella trans-porter börjar också ta fart och enligt BIL Swedens färdplan för tunga transporter kan varannan ny lastbil år 2030 vara elektrisk Våren 2022 inledde Power Circle, Novoleap och Chalmers en förstudie om laddinfrastruktur för kommersiella fordon. Målet är att ta reda på vilka barriärer som finns och vilka åtgärder som behövs för att kunna implementera en laddinfrastruktur som kan delas av flera olika transportbolag, för att därmed öka nytt jandegraden och sänka kostnaderna för laddning. Dessutom pågår det branschöverskridande forsknings- och samverkansprojektet ”Ett elsystem för elfordon”, som ska bana väg för samspelet mellan elsystemet och den storskaliga elektrifieringen av vägfordonsflottan på lokal, regional och nationell nivå. Projektet leds av Energiforsk och är ett omfattande projekt i nära samverkan mellan ett tjugotal företag och organisationer, teknikleverantörer och regioner som pågår till 2023.