Vaillant storsatsar på den svenska marknaden

Thony Sundberg, Sverigechef på Vaillant Group. Foto: Vaillant

Med värmepumpar, specialanpassade för den nordiska marknaden, gör nu Vaillant Group en storsatsning på den svenska marknaden. Målet är att bli en av de fem största aktörerna inom tre år.

– Våra produkter motsvarar de högt ställda krav som svenskar har på kvalitet, avancerad teknologi och hållbarhet. Dessutom är våra produkter testade om och om igen för att klara ett tufft nordiskt klimat, säger Per Stryhn, VD för Vaillant Group i Norden.

Vaillant Group, en av världens ledande tillverkare av värmepumpar, har stora marknadsandelar i många europeiska länder. Nu är turen kommen till Sverige. För Vaillant Group är tajmingen perfekt. Med en rekordstor efterfrågan på marknaden, nya högteknologiska produkter och en utvecklad servicesupport för både grossister och installatörer, tänker Vaillant ta marknadsandelar.

– En teknisk support och backoffice är en otroligt viktig faktor för att vinna våra B2B-kunders förtroende. Vi har skapat en solid plattform inför framtiden tack vare den kompetens vår tekniska support besitter över hela landet, säger Thony Sundberg, Sverigechef på Vaillant Group.

Samtidigt görs en intensifierad satsning mot slutkonsumenter.

– Vi tänker bearbeta marknaden från två håll, dels mot grossister och installatörer, dels mot den privata marknaden. Vi kommer att synas och höras betydligt mycket mer för att så många som möjligt ska känna till vårt varumärke och fördelarna med våra produkter, säger Thony Sundberg och utvecklar sitt resonemang.

– Den som väljer en luftvärmepump från Vaillant får en teknik som är extremt effektiv. Cirka 75 procent av energin som behövs levereras av miljön – gratis och enkelt. De återstående 25 procenten kräver levererad energi i form av ström till värmepumpen, ström som en konsument faktiskt kan producera själv genom att investera i ett solcellssystem, säger Thony Sundberg.