Vattenfall Eldistribution klättrar vid 2021 års kundnöjdhetsmätning

Foto: Vattenfall Eldistribution

2021 års kundnöjdhetsmätning för energibranschen visade att Vattenfall Eldistribution tar ett stort kliv uppåt i rankningen och har Sveriges näst mest nöjda företagskunder. Även bland privatkunder ökade kundnöjdheten, om än marginellt.

Svenskt Kvalitetsindex mäter och analyserar varje år kundnöjdheten bland privat- och företagskunder i elhandels-, elnäts- och fjärrvärmeföretag. 

Bland elnätskunderna har Vattenfall Eldistribution klättrat markant inom kategorin företagsmarknad, från under genomsnittet till näst bäst i klassen. Undersökningen 2020 visade en kundnöjdhet bland Vattenfall Eldistributions företagskunder på 59,3 och 2021 ökade den siffran hela tio punkter till 69,2. Hos privatkunder är ökningen marginell, från 59,8 till 60,7.

-  Vi är mycket glada för den positiva utvecklingen och med att våra företagskunder rankar oss högt. Det sporrar oss att fortsätta vårt arbete med att förbättra kundupplevelsen och satsa ännu mer på att alla våra kunder ska vara nöjda, säger Catarina Grenemark, Chef Kundrelationer Företag.

Catarina Grenemark säger att anledningarna bakom vad som gör kunder nöjda skiljer sig åt, Vattenfall Eldistributions företagskunder är indelade i olika segment och har olika behov.

-  Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla oss och vår verksamhet för att kunna möta våra kunders behov och använder då bland annat kundinsikter från egna och andras undersökningar. Vilka insatser som är viktigast att prioritera beror på kundsegment men bra kommunikation och samarbete är en nyckel för all kundnöjdhet.

Fakta SKI 2021
Svenskt Kvalitetsindex mäter varje år kundnöjdheten inom flera branscher. Undersökningen är en av Sveriges största. För SKI Energi 2021 har totalt har 11 237 intervjuer genomförts under oktober och november 2021.

Undersökningen visar att kundnöjdheten för branschen som helhet minskat något jämfört med året innan och nu ligger på 66 på en skala från 0 till 100.

Mätningen visar att kunder föredrar mindre nätbolag med lokal förankring. Yngre kunder föredrar stora aktörer som enligt SKI 2021 ”har lyft kundnöjdheten genom att de uthålligt förbättrat sin varumärkesidentitet”.

SKI lyfter bland annat image och servicerelaterade aspekter som helt centrala drivkrafter för kundnöjdheten. Proaktiv och gärna digital service är viktiga parametrar hos både privatkunder och företag.

Undersökningen visar också att hållbarhetsaspektens påverkan på nöjdhet och förtroende är fortsatt viktig och att det tillsammans med servicenivå, leverans och kundåterkoppling är viktiga fokusområden.

bild
​​​Vattenfall Eldistributions kundnöjdhetsindex är något över genomsnittet och ligger på 60,7 för privatkunder och 69,2 för företagskunder.

https://www.kvalitetsindex.se/branschundersokningar/energi/#ski-energi-2021