PowerCell Sweden AB (publ) har fått en uppföljande order på MS-100 bränslecellssystem från startup-bolaget ZeroAvia värd totalt 5,1 MSEK. Ordern beräknas levereras under det andra och tredje kvartalet i år.
ZeroAvia genomförde i september förra året världens första vätgaselektriska flygning med ett kommersiellt plan. Planet, en 6-sitsig Piper Malibu, genomförde en 8 minuter lång flygning och nådde en höjd av ca 300 meter (1 000 fot) samt en hastighet av drygt 180 kilometer per timme (100 knots). Ombord på planet fanns en drivlina där ZeroAvia hade integrerat ett bränslecellssystem av modell PowerCell MS-100.
Nu följer ZeroAvia upp satsningen på att ta fram utsläppsfria drivlinor för flyg genom att lägga en uppföljande beställning på ytterligare bränslecellssystem av typ MS-100.
”ZeroAvia har visat att vätgaselektrisk och utsläppsfri flygning är en möjlighet och vi har visat att teknologin finns här och nu och att den fungerar. Flygindustrin går nu igenom en fas där man provar olika teknologier för att validera teknologins möjligheter då bränslecells- och vätgasteknologin förväntas komma att spela en betydande roll för omställningen inom flyget,” säger Andreas Bodén, försäljningschef för PowerCell Sweden AB.