Nordens största elbussdepå står klar i Malmö våren 2021

Första spadtaget till den nya depån, som beräknas stå klar våren 2021, togs i oktober 2020.  Foto: Pressbild
Första spadtaget till den nya depån, som beräknas stå klar våren 2021, togs i oktober 2020. Foto: Pressbild

Text: Annika Wihlborg

I Malmö byggs det som ska bli Nordens största elbussdepå. Depån, som byggs på initiativ av Nobina på uppdrag av Skånetrafiken och Malmö stad, kommer at t vara dimensionerad för nit tio eldrivna bussar från olika tillverkare.

Nobina började köra elbussar i Malmö 2019. I början av 2020 fick de fortsatt förtroende i samband med att stadstrafiken i Malmö upphandlades. Upphandlingen var samtidigt en av Sveriges största satsningar på eldrivna bussar. Ett åttiotal nya elbussar har köpts in från Volvo och MAN med förväntad leverans våren 2021 och trafikstart i juni samma år. Den nya elbussdepån byggs på Kirseberg i Malmö, där Nobina bedrivit verksamhet i många år.

 

bild
Elbuss i fart. Foto: Nobina

 

Malmö ska bli Sveriges elbuss-huvudstad

–För närvarande pågår ett intensivt arbete med att förbereda hela organisationen och infrastrukturen för att kunna ta emot de nya elbussarna och att förvalta vår framtida elbussorganisation på ett effektivt sätt. Det här är långtifrån enbart ett tekniskt projekt, det handlar minst lika mycket om att utbilda de medarbetare som ska arbeta med vår framtida elbussflotta i Malmö i en stadstrafikmiljö som är relativt komplex, säger Sammy Johannesson, implementationsprojektledare för elbusstrafik på Nobina.

Ambitionen att göra Malmö till Sveriges ledande stad för elbussar är förstås bakgrunden till att man nu investerar i en ny elbussdepå. Första spadtaget till den nya depån, som beräknas stå klar våren 2021, togs i oktober 2020. Laddutrustningen levereras av finska Kempower, medan svenska LaddAlliansen står för installationsarbetet på depån.

 

bild
Elbuss i fart. Foto: Nobina

 

Dynamiskt styrd laddinfrastruktur

Enligt LaddAlliansens projektledare Mikael Jönsson blir Nobinas depå i Malmö den största i Sverige som kommer att använda sig av en distribuerad laddlösning med en dynamiskt styrd laddinfrastruktur som kapar topparna och på så vis minimerar energiåtgången. En distribuerad laddlösning innebär att elkraften genereras i ett antal kraftskåp som därefter levererar önskad effekt via laddsateliter. Det möjliggör i sin tur en mycket yteffektiv depå där bussar kan laddas dygnet runt.

–Vi valde en distribuerad laddlösning eftersom det var den lösning som kunde erbjuda kortast leveranstid och bäst kostnadseffektivitet. I slutänden handlar det om att fördela energin där den behövs som mest.

En utmaning i det här projektet är förstås att få alla nödvändiga gränssnitt att fungera ihop på såväl teknisk som organisatorisk nivå. Det här är något av ett pionjärprojekt som verkligen sätter tekniken och samarbetet på sin spets, även om vi genomfört många liknande projekt i såväl Sverige som Norge tidigare. Depån i Malmö blir även ett viktigt referensprojekt inför kommande elbussinvesteringar, säger Sammy Johannesson.

 

bild