Efter att ha investerat 3,7 miljarder kronor i ett nytt kraftvärmeverk och ett nytt avloppsreningsverk på Sobacken utanför Borås var det viktigt för Borås Energi och Miljö att hitta en matchande lösning för underhåll av de nya toppmoderna anläggningarna. De valde därför en underhållslösning, levererad av Prevas, som möjliggör både preventivt och tillståndsberoende underhåll.
Text: Alarik Haglund
David Baeckström, som är sales executive EAM på Prevas, berättar att Borås Energi och Miljö var på jakt efter ett nytt underhållssystem till sina nya anläggningar eftersom de tidigare hade två olika system och eftersom de ville ha ett underhållsystem som kunde klara av de stora och komplexa anläggningarnas framtida behov.
- Vi var en av fyra leverantörer som svarade på Borås Energi och Miljös upphandling med ett varsitt anbud, säger David Baeckström.
System i världsklass
Prevas är enligt David Baeckström certifierad partner till affärssystemleverantören Infor och en av två certifierade partners i Europa som specifikt arbetar med att implementera Infor EAM (Enterprise Asset Management), som är det underhållssystem som Prevas presenterade i sitt anbud.
- Infor EAM är den lösning som Gartner, som är ett oberoende institut för bedömning av olika IT-system, rankar högst och det är världens mest kompetenta system för underhåll, påpekar David Baeckström.
Han tillägger att det är flera stora företag i världen som använder systemet, som är helt konfigurerbart för att passa olika behov och förutsättningar, och han talar bland annat om att det används för underhållet av forskningscentret Cerns partikelaccelerator, USA:s kärnvapenprogram och tunnelbanan i Los Angeles.
Användarvänlighet viktigast
När Borås Energi och Miljö gjorde upphandlingen av sitt nya underhållsystem beskriver David Baeckström att de ansåg att det var användarvänligheten som var viktigast och att priset inte var en lika stor utvärderingsfaktor.
- Om man har ett system som inte användarna tycker är bra så är det ingen som kommer att använda det och då är det pengar i sjön, kommenterar David Baeckström.
Efter att Prevas visat upp sin lösning vid två tillfällen, först en generell visning där de presenterade sin projektmodell och sitt grundsystem och sedan en kompletterande demonstration där de förtydligade olika funktionaliteter, berättar David Baeckström att Borås Energi och Miljö tyckte att lösningen med Infor EAM från Prevas var den mest användarvänliga.
Långsiktigt synsätt
En stor anledning till att Borås Energi och Miljö valde Prevas som leverantör var enligt David Baeckström också att de såg att Prevas är en hållbar leverantör med ett långsiktigt sätt att se på sina kunder och kundrelationer, där de är med dem hela tiden och hjälper dem att både förvalta systemet och att utvecklas.
- Ingen kund orkar göra en så stor förändring som att gå från till exempel ett avhjälpande underhåll, där man lagar saker när de går sönder, till att kanske ha ett AI-gränssnitt som skapar arbetsordrarna i ett enda steg. Steget blir för stort så man får ta många små steg istället och vi är med kunderna längs hela resan, säger David Baeckström.
Succesiv förändring
David Baeckström beskriver vägen till att uppnå ett underhåll som är preventivt och tillståndsberoende som en trappa där man blir bättre och bättre för varje steg man tar.
- Längst ner på trappan har man det som brukar kallas för avhjälpande underhåll. Det innebär att när en maskin rasar så springer händige Herman ut med sin verktygslåda och lagar den och han blir han hjälte i verkstaden om han lagar den på bara en timme, förklarar David Baeckström.
Han beskriver sedan att nästa steg är att man inte vill ha ett stopp i en maskin i kanske en timme varje vecka utan att man vill ha ett underhåll som är lite mer förutseende.
- Man börjar titta på standardprocedurer och man frågar sig till exempel hur underhållsavdelningen jobbar, vad de maskiner man har kräver för typ av underhåll, vilka maskiner i maskinparken som är viktigast och vilka maskiner som utgör flaskhalsarna. På så vis tar man sig succesivt vidare och får ett mer och mer sofistikerat underhåll, säger David Baeckström.
Tillståndsberoende underhåll
Det sista steget är till slut ett tillståndsberoende underhåll, där David Baeckström förklarar att delarna själva säger till när de till exempel inte låter som de gjorde när de var nya.
- Många maskiner producerar idag väldigt mycket data och signaler som man kan analysera. Om trycket i en viss ventil stiger så vet man kanske till exempel att ett filter längre fram är igentäppt, påpekar David Baeckström.
Han menar också att det handlar mycket om att mobilisera underhållet och han talar om att man bland annat kan göra checklistor, säkerhetsrundor och arbetsmiljöronderingar direkt i underhållssystemet.
- Ganska ofta ska man till exempel inom industrin med viss periodicitet gå en brandskyddsrond. Är det så att det är någon brist så sätter man bara upp den i sin checklista och då skapas det en arbetsförfrågan i systemet och det kommer en arbetsorder till arbetsledningen som kan portionera ut den till rätt person, beskriver David Baeckström.