Gasum inviger LNG-station i Jönköping

Fotograf: Markus Pettersson.

Antalet tunga vägtransporter ökar i EU, samtidigt måste koldioxidutsläppen snabbt minska. Energibolaget Gasum investerar stort i utbyggnaden och utvecklingen av gasinfrastrukturen i Norden och erbjuder renare bränslelösningar för tunga fordon. Idag den 12 september inviger Gasum sin fjärde tankstation i Sverige. Den nya stationen ligger i Torsvik, strax söder om Jönköping, och den erbjuder naturgas i vätskeform (LNG) och flytande biogas (LBG) för tunga fordon.

I början av 2019 satte EU nya normer för utsläppsminskningar för tunga fordon. Enligt de nya bestämmelserna måste koldioxidutsläppen från tunga fordon minskas med 30 procent fram till 2030. De nya bestämmelserna har lett till en ökad efterfrågan på kostnadseffektiva bränslen med låga utsläppsvärden, som exempelvis LNG och LBG.

Idag inviger Gasum en ny tankstation i Torsvik i Jönköping, vilket är bolagets fjärde tankstation i Sverige. Den nya tankstationen ligger på mark som arrenderas av IKEA i Torsvik. Gasum planerar att i slutet av året ha ett nätverk med omkring 20 tankstationer för tunga fordon i Sverige och Finland, varav 12 kommer att ligga i Sverige, och totalt 50 nya tankstationer i Norden i början av 2020.

- Det expanderande nätverket av tankstationer gör det möjligt för logistikföretag i Sverige att minska sitt koldioxidavtryck genom att växla över till flytande gas. Vi ser en snabbt ökande efterfrågan på flytande gas hos logistikföretag och logistikköpare. Den nya tankstationen har ett bra läge nära IKEA-varuhuset i Torsvik längs huvudleden i Jönköping. Dessutom är det en bra fortsättning på det samarbete inom cirkulär ekonomi som Gasum har med IKEA Finland, hävdar Mikael Antonsson, trafikchef, Gasum Sverige.

De nya tankstationerna är avsedda för tung trafik, där energiförbrukningen är som högst. Alla nya tankstationer kommer att ligga i tätt trafikerade områden och kommer att möjliggöra en betydande ökning av användningen av LNG och LBG inom tung trafik. I Sverige ligger de stationer som redan är öppna, förutom Jönköping, i Västerås, Norrköping och Örebro.

Användningen av LBG och LNG som bränsle minskar koldioxidutsläppen och de lokala partikelutsläppen betydligt, vilket förbättrar den lokala luftkvaliteten. Vidare är LNG och LBG en nödvändighet i övergången till en koldioxidneutral framtid och samtidigt möjliggör de betydande minskningar av bränslekostnaderna.  Genom användning av LNG kan koldioxidutsläppen minskas med cirka 20 procent jämfört med traditionella bränslen och med LBG är minskningen så mycket som 85 procent.