Ny studie visar att kommunala initiativ är positiva för elbilsutvecklingen

Bild: Power Circle.

När kommunerna installerar publika laddstationer och köper in elbilar till den kommunala fordonsflottan påverkar det de lokala invånarnas benägenhet att köpa laddbara fordon. Det visar en statistisk studie publicerad tidigare i år av IVL Svenska Miljöinstitutet och Göteborgs universitet.

Studien är den första som undersöker kausalitet mellan ett antal olika lokala styrmedel och nyregistrerade elbilar på kommunal nivå i Sverige. Studien visar att kommunala satsningar på fler laddstolpar har lett till ett ökat antal elbilar, särskilt i storstäder. Forskarna fann också att kommuner som köper in elbilar till den kommunala fordonsflottan får en högre andel elbilar som ägs av privata företag och privatpersoner inom kommunen. Denna effekt är större i små kommuner.

- Sambandet gäller naturligtvis inte alla kommuner, men det statistiska sambandet är intressant och viktigt att lyfta. Det visar vilken viktig roll kommunerna har för att driva på elektrifieringen av fordonsflottan, säger Daniel Kulin, sakkunning e-mobility på Power Circle.

Power Circle följer varje månad utvecklingen på laddinfrastruktur och laddbara fordon i hela landet, såväl som i enskilda län och kommuner. Under augusti rullade 2 163 nya laddbara bilar ut på Sveriges vägar. Kommunerna med flest elbilar idag är storstäderna med Stockholm i spetsen med 22 160 laddbara fordon, följt av Solna med 4 959 stycken och Göteborg med 4 791 stycken.

Antalet laddstationer i landet är 1945 med totalt 8 670 laddpunkter. Tittar vi på faktiskt antal laddpunkter ligger Stockholm, Göteborg och Malmö i topp. Kommunerna Åre, Berg och Ockelbo har dock flest publika laddpunkter i förhållande till antal invånare i kommunen.

Tidigare i år delade Power Circle tillsammans med Fores, Dagens Samhälle och Fortum Charge & Drive ut priset "Laddguldet" till ett antal kommuner, vars insatser för att elektrifiera fordonsflottan utmärkt sig. Först på plats var Kungsbacka kommun som de senaste två åren har ökat antalet laddpunkter och elbilar i kommunen kraftigt. Kommunen är dessutom drivande i teknikutvecklingen genom Sveriges första demonstrationsprojekt av V2G-teknik (vehicle-to-grid), vilket innebär att bilarnas batterier även kan mata in energi till elnätet. Vingåker och Torsby kommun var två av finalisterna som satt höga mål för elektrifieringen av kommunens egna bilflotta, vilket börjat ge ringar på vattnet när även lokala företag börjar installera laddstolpar.

För kommuner som vill ha stöd i sitt arbete med utveckling av laddinfrastruktur finns en skrift från Sveriges Kommuner och Landsting som lyfter vilka roller en kommun kan ta vid etableringen av laddinfrastruktur, samt aspekter av planering och utformning av laddstationer.

Topplistan

De vanligaste elbilarna i Sverige är Renault Zoe (4 900 st), Tesla Model S (4 305 st), samt Nissan Leaf (4 192 st). Bland laddhybriderna är Volkswagen Passat GTE (11 317 st), Mitsubishi Outlander PHEV (10 952 st) och Kia Optima PHEV (6 265 st) vanligast.