Allt fler elkunder ha lättförståeliga erbjudanden från sin elleverantör. Det visar en ny undersökning från Enkla Elbolaget. Det är fortfarande pris som är den viktigaste faktorn i valet av elbolag, men 74 procent av de tillfrågade prioriterar enkelheten när man väljer elleverantör.
I NKI-undersökningen framträder en tydlig bild av kundernas prioriteringar. Priset är absolut viktigast bland de tillfrågade (95 procent), tätt följt av service (82 procent), miljö (77 procent) och enkelhet (74 procent). Lägst prioriterat är leverantörens lokala förankring (31 procent).
– Även om förtroendet för elbranschen ökar, är elmarknaden fortfarande för komplicerad för gemene man att förstå. El är tyvärr en produkt som konsumenten generellt har lågt intresse av. Då blir enkla och trygga lösningar allt viktigare. Det visar både undersökningen och andelen nöjda kunder tydligt, säger Lukas Olofsson, Försäljningschef på Enkla Elbolaget.