Fortsatt uppåt för energibranschen

Foto: sxc.hu
Foto: sxc.hu

Svensk Energi konstaterar att den nyligen genomförda SKI-mätning visar på allt nöjdare kunder såväl hos elhandelsföretagen som hos elnätsföretagen. Det som ligger bakom resultaten anses vara ökade kunskaper och förståelse hos kunderna.

SKI-mätningen, där omkring 13 000 personer har intervjuats, visar på ett ökat förtroende för energibranschen och att kunderna är allt nöjdare. Sedan mätningarna började år 2005 har trenden gått åt det hållet och nu håller den därmed i sig. "Positiva upplevelser av företagens produkter och service gör att kunderna känner att de får mer för sina pengar. Utöver ökad kundnöjdhet har även det generella förtroendet för branschen stärkts", skriver SKI.

– Vi är naturligtvis väldigt glada över detta. Såväl elnätsföretagen som elhandelsföretagen har nöjdare kunder. Det roligaste är att det är ökade kunskaper och förståelse hos kunderna som ligger bakom resultatet. Det är helt i linje med vad vi satsat på de senaste dryga två åren med det branschgemensamma projektet ”Ladda Sverige”, säger Svensk Energis vd Kjell Jansson.

Svensk Energi pekar på flera intressanta resultat. Kunder som gjort ett aktivt val av elhandelsföretag är de nöjdaste kunderna. Tre av fyra elhandelskunder känner att de behandlas som värdefulla kunder. Kunder med stor kunskap om elnätsföretagets verksamhet är mycket nöjda medan de med låg kunskap är en missnöjd kundgrupp.

Energiminister Anna-Karin Hatt träffar energibranschen på onsdag för att diskutera bland annat förtroendefrågor och resultaten från dagens SKI-mätning visar tydligt att branschens arbete ger resultat.

– Branschens medvetna satsning började år 2004 när den så kallade Kundoffensiven gav ändringar för elkunderna. Vår bransch blev lättare att förstå och flera konkreta förslag har lett till ändringar som gjort det enklare och med begripligt att vara elkund, säger Kjell Jansson.